PP:s Troberg kritisk när minister vill förbjuda nätanonymitet
Nya röster höjs för att begränsa möjligheten att vara anonym på internet.
Anna Troberg är partiledare för Piratpartiet. Hon är dessutom författare och bloggar också för Nyheter24. Läs hennes blogg här.
Förra veckan gick facebookgrundaren Mark Zuckerbergs syster Randi Zuckerberg, avgående marknadschef för Facebook, ut och konstaterade att anonymiteten på internet ”måste” försvinna.
Ett uttalande som väckte mycket ilska från flera håll. Nu har också den tyske inrikesministern Hans-Peter Freidrich, i en intervju med Der Spiegel, sagt att anonymiteten på nätet måste begränsas. Detta för att förhindra att personer som till exempel bloggaren ”Fjordman”, känd för att han varit terrormördaren Anders Behring Breiviks största inspiration. Fjordman kom i fredags självmant ut som Peder Jensen men hade innan dess helt okänd identitet.
Piratpartiets partiledare Anna Troberg är oroad över utvecklingen.
- Jag tycker att det är jättesorgligt för anonymiteten är inte bara ett skydd för de som vill illa utan också ett skydd för de som står upp för allt det positiva på nätet. Det är en grundförutsättning för yttrande- och tryckfriheten.
Anna Troberg menar också att tekniskt kunniga personer ändå kommer att kunna anonymisera sig om de vill vilket i så fall bör ses som ett demokratiskt problem. Hon hoppas i stället att man ska jobba mer aktivt med attitydförändring och tror att andra sätt än att inskränka friheten att vara anonym är mer effektiva för att få ett bättre nätklimat. Något hon tycker att Piratpartiet gjort med framgång.
- Efter FRA-debatten var det hård retorik bland folk som sa sig vara anhängare till oss och då frågade vi oss vad vi ska göra åt det. Vi började diskutera det väldigt mycket internt och prata med våra medlemmar och med våra bloggare och jämför man nu med då så är det en väldigt stor skillnad, säger hon till Nyheter24.
KOMMERSIELL INTEGRITET
En annan aspekt är att stora och dominerande företag som till exempel Apple, Facebook eller Google kan begränsa ens anonymitet eller censurera ens tillgänglighet och på så sätt åstadkomma större inskränkningar än lagstiftare någonsin skulle kunna föreslå. Samtidigt finns också en marknad i att värna användarnas integritet och anonymitet.
- Det märkte vi ju när Google plus kom. Det är ett av deras främsta argument att man har rättigheter till sina egna bilder och sitt innehåll, och andra friheter som Facebook inte har. Vi har också Bahnhof i Sverige som använder integritet som säljargument. Det är väldigt bra att det blir kommersiellt gångbart att stå upp för integriteten, säger Troberg.