Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Facebook snor Socialmists idéer

Socialmists 20-årige vd, Marcus Wiberg, menar dock att Facebooks musiktjänst inte kommer att vara reklamfritt.
1 av 4

Socialmists 20-årige vd, Marcus Wiberg, menar dock att Facebooks musiktjänst inte kommer att vara reklamfritt.

2 av 4

Spotify

3 av 4

Janerik Henriksson / SCANPIX

4 av 4

Socialmist

Nyheter | 05/09/2011 08:15

Det är flera månader kvar tills den nya communitysajten Socialmist släpps. Trots det har Facebook redan tagit en av utmanarens största idéer.

INTERNET. Redan innan lanseringen har Socialmist blivit bestulna på en av sina största idéer - att användarna ska kunna lyssna på musik integrerad i flödet.

Enligt Mashable kommer Facebook i slutet av september gå ut med nyheten att de ska börja samarbeta med Spotify. En tjänst som är ruskigt lik Socialmists samarbete med Grooveshark.

Socialmists vd, Marcus Wiberg, understryker däremot att Facebooks musiktjänst med all sannolikhet kommer att innehålla reklam, vilket den nya communitysajten inte kommer att göra.

– Det ska bli intressant att se hur djup integreringen är och hur den kommer fungera på olika enheter. Gratis musik från Spotify kommer inte reklamfritt, tyvärr, säger han till Nyheter24.

Tre nya samarbetspartners

På Facebooks utvecklingskonferens den 22 september kommer ett samarbete med Spotify, MOG och Rdio lanseras. Vilket ger användarna möjligheten att lyssna på musik via nätverket. Istället för att själva streama musiken så förlitar de sig på samarbetspartners. Rykten säger också att ett samarbete med filmsajten Netflix är på ingång. Det kommer innebära att Facebook blir en plattform för all typ av mediainnehåll, på samma sätt som de i dag tillhandahåller spel och appar.