Stor bedrägeriattack mot Swedbank
Swedbanks kunder är just nu utsatta för flera bedrägeriattacker. Kunderna har fått mejl där de uppmanas att lämna ifrån sig sina kontouppgifter.– Vi vet inte hur mycket pengar de har förlorat, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Swedbank har under hela helgen varit utsatta för bedrägeriattacker. I fredags upptäckte banken att det figurerade falska mejl hos kunderna som såg ut att komma från Swedbank. I mejlet uppmanades kunderna att klicka på en länk och lämna sina kontouppgifter.
Swedbank fick snabbt ner sidan. Men redan under lördagen upptäcktes nya bedrägerisidor och sedan dess har attackerna bara eskalerat.
– Under lördagen kom det upp nya sidor. Vårt säkerhetsteam jobbar för fullt med att undersöka var de kommer ifrån och vad som är ursprunget till sidorna, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad, till Nyheter24.
Swedbanks kundtjänst har under helgen var nerringd av oroliga kunder. Men ännu vet inte Swedbank exakt hur många kunder som faktiskt klickat på länken och fått sina kontouppgifter stulna.
– Vi vet dock att några kunder har klickat sig vidare. Vi vet inte hur mkt pengar de har förlorat, vi kmr att ta kontakt med de kunderna. Om någon har drabbats vill vi att den kontaktar oss, säger Anna Sundblad.
Många kunder kan dock ha räddats av det faktum att bedrägerimejlen var slarvigt skrivna och framstod som oseriösa.
– Det var skrivet på väldigt dålig svenska
och det stod att du måste verifiera ditt SEB-konto så många förstod att det var bedrägeri, säger Anna Sundblad.
Kommer de kunder som förlorat pengar att få tillbaka dem?
– Vi får titta lite närmare på vad som har hänt och tar enskilda diskussioner med kunderna, avslutar Sundblad.