Mark Zuckerberg?
1 av 5
Mark Zuckerberg? - Foto: Paul Sakuma / AP
Kan 20-årige Marcus Wiberg bli Sveriges svar på. . .
2 av 5
Kan 20-årige Marcus Wiberg bli Sveriges svar på. . .
Så här ser socialmist ut om man besöker hemsidan.
3 av 5
Så här ser socialmist ut om man besöker hemsidan. - Foto: Socialmist
Här visas en översikt på en inloggad användare som besöker en annan användares spellistor.
4 av 5
Här visas en översikt på en inloggad användare som besöker en annan användares spellistor. - Foto: Socialmist
Det här är Socialmists "albums" som är innehåller både bilder och videos som laddats upp av användaren. Vid kameraikonen visas antal bilder i albumet
5 av 5
Det här är Socialmists "albums" som är innehåller både bilder och videos som laddats upp av användaren. Vid kameraikonen visas antal bilder i albumet - Foto: Socialmist

Första bilderna från svenska Facebookutmanaren

EXKLUSIVT. Svenska communitysajten Socialmist lanseras 2012 men redan nu kan Nyheter24 visa hur designen kommer att se ut.


Vem är Marcus Wiberg?

Den 20-årige entreprenören Marcus Wiberg har ploppat upp från ingenstans och ska helt plötslig erövra internet med sin nya communitysajt Socialmist.

Men vem är han? Nyheter24 har pratat med Marcus för att ge läsaren en bättre bild av killen som kan bli Sveriges svar på Mark Zuckerberg.

Vart är du uppvuxen?

- Särö, kungsbacka kommun.

Vad gjorde du innan Socialmist?

- Jag driver även klädmärket Roseville, som numera drivs av mig och en annan designer.

Hur kom du på namnet på sajten?

- Mist (red anm. dimma på engelska) kom från den otydlighet som social media gav mig. Socialmist är svaret.

Vem eller vilka har inspirerat dig?

- Steve Jobs och Jimmy Wales.

Är du singel? Eller är det bara arbete som gäller för dig?

- Jag är i ett förhållande.

Vad gör du när du inte jobbar?

- Det är mycket fokus på vår platform. Fritid hinner jag inte riktigt med just nu, avslutar Marcus Wiberg, för Nyheter24.

SÄRÖ. 20-årige Marcus Wiberg har kallats för Sveriges svar på Mark Zuckerberg. Den svenska Facebookutmanaren - Socialmist - kommer att lanseras i december men då bara för utvecklare och partners. Allmänheten kommer sedan släppas in 2012 men redan nu kan Nyheter24 exklusivt visa bilder på den nya communitysajten.

– Bild ett är en översikt på en inloggad användare som besöker en annan användares spellistor(detta kan stängas av om man inte vill dela sin musik). Vi har satsat väldigt mycket på vårt användargränssnitt, säger Marcus Wiberg, vd för Socialmist, till Nyheter24 och fortsätter:

– Andra bilden är på albums som är innehåller både bilder och videos som laddats upp av användaren. Vid kameraikonen visas antal bilder i albumet.

Att utmana Facebook och "sno användare" är det tydliga målet som Marcus Wiberg har gått ut med. Och för att locka över användarna kommer man bland annat ha en "ogilla-knapp", musik från Grooveshark direkt i webbläsaren samt ett lagringsutrymme på din sida.

– Våra förväntningar på Socialmist är självklart väldigt höga och det tycker jag syns på sidan.

För bara lite mer än ett år sedan började Marcus Wiberg utveckla grunden för Socialmist. Det som var unikt för Socialmist då var sajtens samarbete med Grooveshark.

Nu har Facebook och Spotify har ingått ett samarbete. Hur ser du på det?

– När det ryktades om en Spotifyintegration i Facebook blev vi inte särskilt förvånade, vad som förvånade oss var hur liten integrationen var. Vår musik är tillgänglig direkt i webbläsaren, på Facebook krävs Spotify installerat. 

Socialmist Beta lanseras under 2012, specifikt datum för lanseringen publiceras i December på sajtens facebooksida.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!