INTERNET. Det som tidigare har varit ett verktyg för journalister och personer som ansett sig vara "teknikfrälsta" förekommer nu allt oftare hos "vanliga svenskar". Den ständigt växande mikrobloggs-trenden har explosionsartat gått från närmare 100 000 svenska konton i början av 2011 - till mer än det dubbla på bara ett år.
Samtidigt är färre och färre av användarna inaktiva twittrare.
– I dag har vi identifierat 299 000 konton och av dessa har 170 000 uppdaterats den senaste månaden, säger Hampus Brynolf, chef för Intellect Corporates digitala strategi, i ett pressmeddelande.
"Musik" och "student" vanligare
Svenskspråkiga Twitter har alltså fått ett större genomslag hos personer som tidigare inte använt mediet.
"Journalist", som varit det mest vanligt förekommande ordet i användarnas beskrivning har nu ersatts av "student" och "musik". Andra ord som också blivit mer frekvent använda är "hockey" och "fotboll".
– Twitter i Sverige bestod tidigare av ”teknikfrälsta” och personer som arbetar i mediebranchen. I dag är twitter bredare. Helt nya grupper av användare har hittat dit, säger Hampus Brynolf.
Du skaffar Twitter här.