STOCKHOLM. Kostnaderna skjuter i höjden för den satsning på skärgårdstrafik som planeras i huvudstaden. I centrum står trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) som nu hamnat i blåsväder sedan han sagt att projektet kostat betydligt mindre än vad som faktiskt är fallet.
I landstingsfullmäktige den 3 maj svarade han "2,5 miljoner" på frågan om vad förberedelserna för upphandlingen om skärgårdstrafiken hittills kostat skattebetalarna. Den verkliga summan är 11,4 miljoner, visar en granskning som Svenska Dagbladet gjort.
"Tio miljoner är mycket pengar, men..."
Efter att tidningen begärt ut fakturor skickade Wennerholm ut nya uppgifter om att landstingsdirektören gjort en utredning och hyrt in konsulter för totalt 6,6 miljoner kronor. Men landstingsrådet, som också är ordförande för Storstockholms Lokaltrafik, menar att det inte är politikernas beslut att spendera så mycket pengar.
– Tio miljoner kronor är mycket pengar, men det är den verkställande ledningen som avgör när konsulter behöver anlitas för att bidra till att göra ett mer effektivt arbete, säger han till SvD.
Frågan om skärgårdstrafiken splittrade Alliansen men till slut fick Moderaterna backa och öppna för mindre aktörer att driva delar av trafiken i stället för en enda stor.
Efter publicering hör Wennerholms pressekreterare Sebastian Tham av sig. Enligt honom handlar det totalt om 9,8 miljoner kronor, inte 11,4 miljoner. Skillnaden menar han beror på om man räknar inklusive eller exklusive den moms som landstinget får dra av.