Fredag 7 Maj
Stockholm

H&M-chefen: "Många modeller är för smala"

Karl-Johan Persson säger att deras modeller har varit för smala.
1 av 6
Karl-Johan Persson säger att deras modeller har varit för smala. Foto:
Karl-Johan Persson, vd för H&M
2 av 6
Karl-Johan Persson, vd för H&M. Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX
Modellen Jennie Runk har hyllats för sina hälsosamma former.
3 av 6
Modellen Jennie Runk har hyllats för sina hälsosamma former. Foto:
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller.
4 av 6
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller. Foto:
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M.
5 av 6
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M. Foto:
Här är bilder från sommarens kampanj.
6 av 6
Här är bilder från sommarens kampanj. Foto:

i en intervju med Metro berättar H&M:s vd Karl-Johan Persson att han tycker att några av klädföretagets modeller har varit för smala. Nu öppnar han för förändringar.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
"Gör plagg i alla storlekar"

Tidigare i maj har H&M varit i blåsväder efter ett öppet brev som blivit populärt i sociala medier. 

Linda Hörnfeldt, 33, fick nog av att inte hitta de kläder hon ville ha i de storlekar som passade henne.

"Ni säger till våra unga och barn att om du råkar hamna över storlek 42, då är du inte värd att klä dig som du vill", skrev Hörnfeldt vilket fick H&M att gå ut med en kommentar.

STOCKHOLM. De senaste åren har H&M fått hård kritik för att ha anlitat "ohälsosamt tunna" modeller till sina baddräktskampanjer.

Nu säger även H&M:s vd, Karl-Johan Persson, att en del av deras modeller har varit för smala – och att företaget inte alltid har tagit sitt ansvar.

– Jag tycker att vi har ett jätteansvar. Vi är ett stort företag, det är många som ser oss. Jag tycker inte alltid att vi har varit bra. En del modeller som vi har haft har varit för smala. Det är något som vi tänker mycket på och jobbar med. Det är många modeller som är för smala och direkt underviktiga, men det finns också de som bara är smala, och dem ska vi fortsätta att jobba med förutsatt att de ser sunda och friska ut, säger Persson till Metro.

Ny modell gjorde succé

I början av maj presenterade H&M sin nya baddräktsmodell, Jennie Runksom hyllades eftersom många tyckte att hon hade mer hälsosamma former än tidigare modeller. Enligt företaget spelade dock inte den tidigare kritiken in i anställningen av Runk.

Runk var nöjd över uppmärksamheten efteråt.

– Det här är exakt den typ av sak som jag har alltid velat åstadkomma, visa kvinnor att det är ok att vara självsäker även om du inte är den stereotypa definitonen av "perfekt", skrev Runk i BBC News Magazine 16 maj.

Öppnar för bättre villkor

I intervjun med Metro talar Persson också om fabrikskollapsen i Bangladesh – som krävde över 1 000 människors liv – och de undermåliga lönerna för många textilarbetare.

Persson säger att även om deras kläder är billigare betyder inte det att H&M:s arbetare har sämre villkor än de som syr kläder åt betydligt dyrare märken.

Han öppnar dessutom för att i framtiden införa någon form av märkning för kläder som tillverkats i fabriker med bra villkor. 

– Jag skulle jättegärna sätta mig ner med andra företag och försöka hitta en modell för det. Jag kan säga här och nu att H&M definitivt är intresserade av att vara med så länge det går att hitta en hållbar modell. Om ett par år tror jag att vi kan ha någon sådan märkning, säger Persson till Metro.

Kommentera
Kopiera länk
Dela