Max varnar för rödgrön valseger
I ett internt månadsbrev till sina anställda varnar ledningen för hamburgerkedjan för att oppositionen vinner valet. "Det vore en fullständig katastrof för oss", skriver de. Men vd:n tillbakavisar kritik.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
I samband med att den sänkta restaurangmomsen röstades igenom i riksdagen visade Max sin uppskattning genom att skicka matkuponger för 100 kronor styck till riksdagsledamöterna.
– Det har inte funnits i min värld att försöka påverka någon i den ena eller andra riktningen. Om det skulle räcka med hundra kronor för att påverka riksdagsledamöter då är vi illa ute i det här landet, sa Richard Bergfors då till TT.
SVERIGE. "Det är valår och om oppositionen (S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Det vore fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer få stora konsekvenser för vår tillväxt".
Så skriver hamburgerkedjan Max vd Richard Bergfors och vice vd Christian Bergfors i ett internt månadsbrev (hela brevet finns i bildspelet) som skickats ut till företagets anställda i januari.
"Hotar att slå ut hela branschen"
Vd:n menar att en varning för riksdagens röda partier är på sin plats i brevet, som uppmärksammades av den politiska bloggen alliansfrittsverige.nu.
– I brevet belyser vi det viktigaste för företaget under året och de här förslagen hotar att slå ut hela restaurangbranschen. Det är det här som får mig att ligga vaken om nätterna, säger Richard Bergfors till Nyheter24.
"Då har man inte läst brevet"
På Twitter har kritiken hopat sig mot företaget under onsdagseftermiddagen. Bland annat menar flera att stycket kan uppfattas som en uppmaning till de anställda att inte rösta på Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.
– Uppfattar man det på det sättet har man inte läst brevet. Jag bryr mig inte om vad man röstar på. Men oavsett vad man röstar på borde man påverka för att förhindra de här förslagen. Röstar man på Socialdemokraterna får man försöka påverka partiet att ändra sig för det är idiotiska förslag, säger Richard Bergfors.
Det största oppositionspartiet Socialdemokraterna vill höja tillbaka restaurangmomsen till 25 procent som den var före 2012. Dessutom vill de fasa bort den nedsatta arbetsgivaravgiften för unga (18-26 år), som sänktes till 15,49 procent 2009.
Bojkottshot på Twitter
Max-vd:n menar att förslagen förmodligen skulle leda till "hundratals, kanske tusentals" konkurser bland restauranger.
– Det skulle vara ett dråpslag för hela branschen, säger han.
Efter att bilden lagts ut av alliansfrittsverige.nu har reaktionerna varit starka. Vissa har till och med talat om en bojkott mot Max:
@Max_Hamburgare Där tappade ni en kund. Bojkott. Företagsintressen som försöker hota sig till politiska fördelar. FY FAN VA LÅGT!
— Dread (@Arizon) January 22, 2014
Bojkott av @Max_Hamburgare inledd. #röstmaximering
— Johan Alvfors (@Alvfors) January 22, 2014
Helt sjukt att @max_hamburgare med vaga hot försöker skrämma anställda till att rösta på Alliansen. Tänker inte äta där mer.
— Kawa Zolfagary (@Zolfagary) January 22, 2014
Alliansföreträdare ser dock inga konstigheter med brevet:
Centerstudenters ordförande Hannes Hervieu
Noterar att vissa är upprörda över att företag informerar anställda hur politiken påverkar dem. Själv blev jag sugen på Friscomål. #svpol
— HannesHervieu (@HannesHervieu) January 22, 2014
Per Hagwall, moderat bloggare och debattör
Ser att sossar på twitter är upprörda över att en part på arbetsmarknaden tar partipolitisk ställning.Konstaterar att ironin lever.
— Per Hagwall (@perhagwall) January 22, 2014
Uppdatering 15.34:
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven har valt att kommentera Maxchefernas månadsbrev.
– Jag är övertygad om att hamburgerkedjan Max anställda är förmögna att själva avgöra vad som är viktigt för dem i valet. Jag är inte helt säker på att de prioriterar skattesänkningar före jobb, skola och välfärd, säger han till Aftonbladet.
Även Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt har gått ut och kritiserat Max.
– Det är ovanligt och olustigt att ett företag försöker påverka sina anställda att inte rösta på vissa partier. Det här är ett försök att påverka de anställda att rösta på ett visst sätt, säger han till Aftonbladet.