Fredag 30 Jul
Stockholm

Tusentals delade Jessicas kritiska inlägg om döda kattungar

Jessicas arga inlägg om det dåliga bemötandet på djursjukhuset i Jönköping har fått över 4 600 delningar – men sjukhuset försvarar sig mot kritiken.
1 av 3
Jessicas arga inlägg om det dåliga bemötandet på djursjukhuset i Jönköping har fått över 4 600 delningar – men sjukhuset försvarar sig mot kritiken. Foto: Privat/Faksimil Facebook/Montage
Enligt Jessica undrade sköterskan om akutbesöket verkligen vara nödvändigt.
2 av 3
Enligt Jessica undrade sköterskan om akutbesöket verkligen vara nödvändigt. Foto: Privat
Tillsammans med sitt inlägg lade hon upp en bild på två av sina avlidna kattungar.
3 av 3
Tillsammans med sitt inlägg lade hon upp en bild på två av sina avlidna kattungar. Foto: Facebook

Jessica åkte akut till Djursjukhuset i Jönköping för att få hjälp med sina sjuka kattungar. Väl på plats anser hon att hon inte fick den hjälp hon behövde – något som enligt henne senare ledde till att kattungarna dog. Nu har hennes kritiska inlägg delats över 4 600 gånger. Men djursjukhuset försvarar sig mot kritiken.

Kommentera (10)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Både ris och ros

Jessica Nybergs kritiska inlägg om djursjukhusets bemötande har delats över 4 600 gånger på Facebook. Det är väldigt många som delar hennes uppfattning, men det finns även de som kritiserar att inlägget sprids:

"Så sjukt att folk läser en snyfthistoria av en människa i sorg och tar detta och hoppar på människor som jobbar med att hjälpa djur med alla medel de har".

"Skärp er för fasen, ni är riktigt pinsamma som tror en massa och dessutom sprider detta skitsnack, utifrån en gnäll- och snyfthistoria från en tjej i sorg". 

Jessica svarar på kritiken och säger:

– Jag är uppväxt med djur, har lång erfarenhet av djursjukhus och kan skilja på vad som är rätt och vad som är fel.

JÖNKÖPING. Jessica Nyberg, 23 år från Värnamo hade i söndags morse väldigt bråttom in till Djursjukhuset i Jönköping. Hennes fyra kattungar som bara var ett par dagar gamla diade inte som de skulle och hade mycket svag puls. 

Efter att ha kört bil i tio mil var hon äntligen framme, men trots att ärendet var akut fick hon och kattungarna vänta på vård, ensamma. 

– Vi var de enda som var där, ändå fick vi sitta och vänta och när sjuksköterskan väl kommer visar hon inget medlidande, säger Jessica till Nyheter24.

Påpekar att det är helg

Till Jessicas förvåning undrar i stället sjuksköterskan om akutbesöket verkligen är nödvändigt genom att tydligt påpeka att det är helg och att vårdavgiften därmed är dyrare. Något som gjorde Jessica mycket upprörd.

I det Facebookinlägg som nu fått över 4 600 delningar skriver hon:

"VADFAN TROR HON!!! Nej jag har åkt 10 mil för att sen låta mina hjärtan dö bara för de är dyrare på helgen??? Som djurägare har man väl ändå koll på att de är dyrare på helgen!!!?"

Reagerar inte

Därefter ber hon Jessica att fylla i en blankett. Sjuksköterskan har fortfarande varken rört eller tittat till kattungarna. I stället sätter hon sig ner vid sin dator.

Jessica berättar att kattungarna till sist får en värmedyna att ligga på, en dyna som visar sig vara kall.

– Sköterskan reagerar inte när jag säger till. Det är inte förrän efter ett tag när hon själv känner på dynan som hon hämtar en ny. Detta utan någon som helst stress, medan mina bebisar bara blir kallare, säger Jessica uppgivet till Nyheter24.

Sköterskans nonchalanta beteende fortsätter enligt Jessica ända fram tills dess att veterinären kommer in och kollar hjärtslagen.

Veterinären säger då att två av kattungarnas liv inte går att rädda. De andra två kattungarna görs det ingen koll på, men enligt journalen som Jessica fått uppläst för sig efteråt anses de vara "pigga och friska". Den ena dör dock under bilfärden tillbaka och den andra dör när Jessica kommit hem.

Djursjukhuset försvarar sig

Djursjukhuset har själva svarat på kritiken i ett eget Facebookinlägg och beklagar missnöjet, men försvarar bland annat den långa väntetiden med att sjukhuset kan vara mer upptaget än vad en besökare kanske kan uppfatta:

"Det syns inte alltid i väntrummet eller på antalet bilar på parkeringen hur mycket vi har att göra. Vi har inneliggande patienter som vi vårdar dygnet runt och ibland är de kritiskt sjuka och går inte att lämna. Vi kan även vara upptagna med operationer", skriver Djursjukhuset i Jönköping på sin Facebooksida.

Jessica förstår att personalen kan vara upptagna med andra ärenden, men det förlåter inte det dåliga bemötandet.

– Även om de skulle ha mycket att göra så ska de kunna bemöta sina patienter på ett bra sätt och inte ha en sköterska som går där och gör ingenting, säger hon.

Ledningen: Kritiken tuff för personalen

Djursjukhusets ledning säger att de inte vill uttala sig om det enskilda patientfallet och hänvisar till tystnadsplikten.

Verksamhetschefen Cecilia Abelson säger dock till Nyheter24 att hon kommer att kontakta berörda parter och diskutera ärendet. 

– Den här kritiken som spridit sig har varit jättetuff för hela personalen och tagit hårt på oss, säger hon.

Kommentera (10)
Kopiera länk
Dela