Gevalias nya reklam får hård kritik – "För tankarna till självmord"

"Kan tågföraren få dig att se ljuset i tunneln?" En finurlig liten ordvits eller en osmaklig tankevurpa? Rasande järnvägsarbetare och räddningspersonal är fullt beredda att hålla med om det sistnämnda.


Inte första gången

Gevalias reklamkampanjer har utsatts för kritik även tidigare. 

2011 stoppades en reklamfilm efter att ha anklagats för att måla upp en stereotypisk och rasistisk bild av den svarta mannen. 

Men filmen lever ännu kvar på nätet.

STOCKHOLM. Det började i måndags med att Södermalmspolisen lade upp en bild på Gevalias nya reklamkampanj på Twitter, med orden:

 "För en polis i Stockholm ger denna kampanj andra associationer. Så många gånger..så mycket sorg". 

På bilden syns en reklamposter som visar kaffekoppar staplade på varandra och som tillsammans bildar meningen: "Kan tågförare få dig att se ljuset i tunneln?"

En reklamtext som får järnvägsarbetare och räddningspersonal att reagera med avsky då det får dem att associera till alla de dödsfall och självmord som sker vid järnvägsspåren varje år.

Enligt Trafikverket dör 80-90 personer varje år efter att ha vistats på spårområdet. Cirka 70 procent av dödsfallen är självmord. 

Det senaste dygnet har ett antal mycket kritiska inlägg publicerats på Gevalias Facebooksida:




"Är yrkesskadad"

Johan Säfström, yttre befäl på Södermalmspolisen, var den som publicerade tweeten och han förklarar hur han tänkte när han tog bilden.

– Jag fick ingen association som hade med kaffedrickande att göra, i stället tänkte jag bara på den stackars sate som väljer att ställa sig framför ett tåg, där ljusen i tunneln är det sista som han ser, säger Säfström till Nyheter24.

Säfström vill dock inte på något sätt ifrågasätta Gevalias reklamkampanj och förklarar att hans association beror på en yrkesskada mer än någonting annat.

– Jag tror inte att någon annan med ett annat typ av yrke gör samma koppling, säger han.

80-90 personer dör varje år

Men för alla är inte det någon ursäkt. 

En av dem som har reagerat med mest avsmak är lokföraren Joakim Ewenson, 30 år från Karlstad. På sin blogg skriver han följande:

"Detta skall ju då vara någon klämkäck reklamares anspelning på diverse ordlekar som anspelar på ljuset i slutet av tunneln, men alla oss som jobbar inom järnväg, såväl räddningstjänst som polis, har helt andra associationer!"

Ewensson fortsätter på sin blogg med att beskriva de känslomässiga svårigheterna med sitt yrke:

"Det brukar väl sägas att varje lokförare kommer att i allra högsta grad ofrivilligt agera bödel åt 1-2 personer, vissa fler, medan ytterst få har turen att få slippa alls. Jag själv har varit nära, och lever varenda dag på jobbet med risken att det kan vara dagen då det blir min otur."

Ewensson avslutar sitt blogginlägg med en uppmaning direkt riktad till Gevalia och deras reklammakare:

"Så snälla reklammakare och snälla, snälla Gevalia, inse att denna så kallade reklam skapar oerhörda olustkänslor hos väldigt många människor, allra helst hos alla de som någon gång drabbats antingen som järnvägare, räddningstjänst/polis eller som anhörig utav självmord vid järnvägen."

Ber om ursäkt

Enligt Gevalias kommunikationschef i Norden, Celin Huseby är reklamtexten en del av ett helt nytt reklamkoncept från Gevalias sida. Efter att i många år kört på slogan ”När du får oväntat besök” vill Gevalia i stället visa vad ett "oväntat möte" kan leda till med den nya slogan ”Kom en kopp närmare det oväntade”. 

– Gevalias senaste kampanj är tänkt att vara lite humoristisk, och den bygger på en ordlek. Tanken med affischerna är att de ska öppna ditt sinne för oväntade relationer eller möjligheter som kan uppstå när du delar en kopp Gevalia med någon, säger Huseby till Nyheter24.

Hon säger att kritikernas uppfattning av reklamtexten inte var deras intention när de gjorde kampanjen och ber om ursäkt.

Gevalia kommer inte vidta några särskilda åtgärder utifrån den kritik som nu har uppkommit, men kommer ta hänsyn till den när de nu går vidare med andra projekt.

– Vi ska definitivt ta dessa synpunkter i beaktande för kommande kampanjer, säger Huseby.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!