Fastighetsmäklare blåste kunder

Masstämningar mot Notar efter svindel.


Via annonser i Dagens Nyheter och flera andra tidningar erbjöd fastighetsmäklarföretaget Notar folk att köpa exklusiva lägenheter i Åre. Bland annat utlovade Notar lyxkök från Marbodal och andra exklusiva interiörer.

När lägenheterna efter flera förseningar stod klara visade det sig att de innehöll lite, om något, av den utlovade lyxen. I stället var i princip samtliga exklusiva märken och material utbytta mot billigare varianter.

Det var polska toaletter, gipspaneler och billiga gardiner för hela slanten. I hall, kök, toalett och badrum låg defekta klinkerplattor av det billigare slaget. Även avlopp och tak uppvisade stora brister.

Allt detta gjorde kunderna rasande. När de vid ett möte krävde svar från Notar lämnade företagets företrädare bara rummet.

Stämningarna mot företaget har efter det närmast rasslat in hos Stockholms tingsrätt.

"Vi har inte gjort något fel"

Nyheter24 har talat med Jonas Lindell, pressansvarig vid Notar.

Hur ställer ni er till alla de stämningar som kommit in?

– Vi har ju stämt av det här ärendet tidigare med våra jurister och de menar att vi inte gjort något fel. Nu inväntar vi hur tingsrätten kommer ta ställning till det här.

Det har ju varit en hel del upprörda röster från missnöjda kunder. Vad har du att säga om det?

– Jag vill inte gå in mer på enskilda ärenden, men jag kan säga så mycket som att vi inte agerat felaktigt sätt på något sätt, säger Jonas Lindell till Nyheter24.

Ett stort antal kunder håller inte med honom. Nu återstår att se hur tingsrätten ställer sig i frågan.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!