Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

H&M anklagades för rasism efter reklam – det här hände sen

Mycket har hänt sedan H&M anklagades för rasism efter en reklam.

Vad har hänt egentligen sedan H&M kritiserades för rasism?

TT/H&M

Nyheter | 13/01/2018 20:35

I H&M:s senaste kollektion fanns en mörkhyad pojke iklädd i en tröja där det stod "coolaste apan i djungeln". H&M fick massiv kritik. Här är allt som hände sen.

Det är nog inte många som har missat H&M:s reklam som hårt kritiserats för att vara rasistisk. Har du missat det? Läs om det här. 

Bilden som upprörde var på en ung mörhyad pojke i en tröja där det stod "Coolest monkey in the jungle" alltså "Coolaste apan i djungeln". 

Eftersom att mörkhyade personer i historien har likställts med apor av rasister så var det många som reagerade väldigt starkt på valet av text på tröjan pojken hade på sig.

Reklamen togs bort men vad hände egentligen sen?

H&M
Bildkälla: H&M

H&M bad om ursäkt

Efter mycket kritik och hot om bojkott från personer överallt på sociala medier så gick H&M ut med en ursäkt. 

I ett pressmeddelande sa de först det här: 

"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler"

Efter att kritikstormen inte alls la sig så kom det tillslut en ursäkt som lät så här: 

"Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader", skrev Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning i ett uttalande.

The Weeknd bojkottar H&M

Efter att fått se den kontroversiella reklamen så reagerade sångaren The Weeknd starkt. På sin Twitter skrev världsstjärnan, som tidigare arbetat med H&M att han aldrig mer skulle göra det. 

"Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer".

P-Diddy vill skänka pengar till pojken

Artisten och stjärnan P-Diddy gick ut på sina sociala medier och meddelade att han ville att pojken på bilden skulle jobba för honom som modell för hans egna märke "Sean John". 

Ett kontrakt som ska vara värt en miljon dollar., skriver Metro Uk.

"Sätt lite respekt på den. När du tittar se till att du ser royalitet och supernaturlig Gudasänd ära! Allting annat är respektlöst", skrev P-Diddy under en omgjord bild på pojken med en krona på huvudet och annat motiv på tröjan. 

Mamman till pojkens uttalande

Mamman ska ha, enligt Café, kommenterat från sitt Instagramkonto om hela händelsen. Det är oklart vilken kontext det hela är taget från. 

"Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade…. sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt"

När hon kritiserade ska hon ha sagt att hon inte förstår vad som är problematiskt. 

”Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt”.

Nyheter24 har tagit kontakt med mammans pr-kontakt för en kommentar. 

Sydafrika i upprop

Sydafrika H&M
Sönderslagen H&M-butik i Sydafrika. Bildkälla: TT

Under lördagen har ett flertal rapporter kommit in om att flera H&M-butiker vandaliserats av upprörda personer. Dockor blev nedslagna och protestanter samlades utanför butikerna, skriver Aftonbladet.

På grund av oroligheterna så valde H&M under lördagen att stänga alla butiker i hela Sydafrika. Poliser ska ha skjutit gummikulor mot de som protesterat.

– Det som sker här nu tycks vara en planerad och koordinerad protest samordnad av EFF, Sydafrikas tredje största parti, säger Johan Ripås, korrespondent i Sydafrika, till SVT.

H&M kommenterade händelsen och sa att deras personals säkerhet är viktigast i det här läget. 

”Våra medarbetares och våra kunders säkerhet är det viktigaste för oss och vi har stängt samtliga våra butiker i Sydafrika på grund av de pågående protesterna”, skriver H&M:s pressavdelning i ett mejl till Aftonbladet.

Se också videon på de mest stötande reklamerna 2017

Läs också om vilka reklamer som svenskar ansåg stötande 2017

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du sett reklamen?