Här är de värsta flygbolagen – två toppar svarta listan

- 19/02/2020, 12:59 -

Varje år svartlistar tidningen Råd & Rön företag som inte betalar ut ersättning till kunder för försenade eller inställda flyg. I år blev det finskt och irländskt högst upp – Finnair och Ryanair toppar listan.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutar om företag bör betala ut ersättning till kunder för exempelvis försenade eller inställda flyg.

Nu har det kommit en sammanställning över vilka företag som är de största "syndarna", utförd av tidningen Råd & Rön.

I topp finner vi återigen Ryanair. Lågprisbolaget toppade även listan i augusti förra året, samt 2014.

Totalt rör det sig om 129 991 kronor som ARN menar bör betalas ut i ersättning till kunder, vilket Ryanair struntat i.

På andraplats hittar vi finska Finnair. Där handlar det om ett totalbelopp på 105 865 kronor som bolaget valt att inte betala ut.

Spanska lågprisbolaget  Vueling Arlines hamnar på tredjeplats med 51 609 kronor som inte betalats i ersättning.

FÖRBUNDIT SIG TILL EU-FÖRORDNINGEN

Flygbolagen som reser inom Europa har förbundit sig till EU-förordningen 261/2004 när det kommer till kompensation till passagerare vid förseningar.

I förordningens paragraf sju går det att läsa att flygbolagen ska ordna snabb återbetalning av biljettpriset. Passagerare som har rätt till återbetalning ska kompenseras inom sju bankdagar.

Flygbolagen har frivilligt valt att förhålla sig till EU-förordningen och är därför inte tvungna att betala ut ersättning i enighet med den.

Samma sak gäller för ARN:s rekommendationer – svarta listan blir därför ett sätt att straffa företag som inte kompenserar sina kunder.

Här kan du läsa om kvinnan som gjorde om flygstolen till en lyxsäng