TikTok: Så får du fler visningar och fler följare
Har du länge undrat hur vissa TikTok-användare får flera hundratusen visningar på sina videos, medan du själv bara får några få – oavsett hur coola dina danser är? Nu avslöjar TikTok äntligen hemligheterna!
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
De allra flesta användarna av den populära videoappen TikTok spenderar mest tid i rekommendations-flödet: "För dig" (eller "For you").
Det är ett flöde av videos som är helt unikt och rekommenderat just för dig, utifrån dina intressen som är baserat på algoritmer.
Ju fler gånger din video dyker upp i andra användares flöden, desto fler visningar får den. Och ju fler visningar din video får – desto fler följare får du!
Många har länge spekulerat om det. Men vad ska du egentligen göra för att synas i "För dig"-flödet? Äntligen avslöjar TikTok hemligheterna bakom hur du får fler visningar på dina videos!
"För dig"-flödet baseras på tre saker:
1. Dina interaktioner
Allt du som användare gör när du använder TikTok, har stor betydelse för appens algoritmer. Det handlar om hur länge du ser på en video, vilka videor du gillar och delar, vilka videor du hoppar över, vilka konton du följer, de kommentarer du publicerar och det innehåll du själv skapar.
Allt detta visar vad du som användare är intresserad av, och inte är intresserad av.
Hur du får fler visningar handlar alltså till stor del om att tänka ut vad för typ av användare, vilken målgrupp, som din video ska rikta sig till – och vad de är intresserade av.
Målet är att personerna ska se din video från början till slut, och gärna vilja se den flera gånger om. Det kan därför vara en god idé att satsa på väldigt korta videos, och samtidigt göra dem mer nischade.
2. Din videoinformation
All information om din video, så som beskrivning, ljud och hashtags, har stor betydelse. Genom att ha en tydlig beskrivning och passande hashtags, gör du din video mer relevant för din målgrupp.
Passande hashtags kan vara namnet på dansen, låten, utmaningen, trenden – eller helt enkelt en hashtag för det som videon föreställer, typ #katt.
Under "Upptäck" (eller "Discover") finns trendiga hashtags och populära videos. Tips! Kika vad din målgrupp använder för hashtags för att få mer inspiration.
Populära hashtags är exempelvis: #fördig, #fördigpage, #foryou, #foryoupage, #fyp och #trending.
3. Dina inställningar
Val av språk, ditt land, samt vad för typ av mobil du har, är faktiskt av intresse för algoritmerna. Detta har dock en lägre prioritet än punkt ett och två ovan.
Bra att veta! Antalet följare eller antalet visningar på tidigare videos räknas inte in i algoritmerna för "För dig"-flödet.
Nyckeln till fler visningar på Tiktok är alltså:
Definiera målgruppen för din video och skapa videon så att så många som möjligt vill se den från start till slut. Använd relevanta hashtags samt beskrivning, och glöm inte dina språkinställningar!
Kom ihåg att ett stort engagemang alltid är viktigt för att få större spridning i sociala medier.
Läs mer om TikTok: Här är är nya vidriga TikTok-utmaningen, Dansade på TikTok – sen upptäckte han kuslig detalj i bakgrunden och Nya drickleken gör succé på TikTok.