Söndag 28 Nov
Stockholm

Bensinupproret 2.0 rasar mot rekordhöjningarna: "För jävligt"

Peder Blohm Bokenheilm.
Bensinpriserna och förslag om att stoppa försäljningen av nya bensinbilar får bilisterna att rasa. Foto: Privat Claudio Bresciani/TT och och Robin Ek / TT

Bensinen har aldrig varit dyrare och Miljöpartiet vill stoppa försäljningen av nya bilar som drivs av bensin och diesel. Något som fått Bensinupproret 2.0 att rasa.
– Det känns för jävligt rent ut sagt, säger rörelsens ordförande Peder Blohm Bokenhielm.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Priserna på drivmedel såsom bensin och diesel har nått nya rekordnivåer, och höjdes senast under torsdagen ännu lite till. Samtidigt har Miljöpartiet som förslag att stoppa försäljningen av nya bensin- och dieselbilar om bara fyra år. I sitt förslag siktar MP på att försäljningen av bensin och diesel stoppas helt 2030.

Den ökande bränsleskatten och förlaget faller minst sagt inte i god jord hos många bilister. Nu rasar Bensinupproret 2.0, med över 500 000 medlemmar, och rörelsens ordförande Peder Blohm Bokenhielm kallar förslaget för "galenskaper". Han menar att politiken som partiet för, inte är sund för landet.

–  Vi har ett helt samhälle idag som är uppbyggt på detta. Vi brukar säga att "Rom byggdes inte på en dag men kan förstöras på en natt". Det är precis vad vi pratar om här, säger Blohm Bokenhielm och fortsätter:

– Hela landet förstörs ju av den här politiken som förs, den är samhällsfarlig.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Bensinupproret 2.0: "Är en klassfråga"

Han berättar även att det är många upprörda medlemmar som skrivit i Bensinupprorets forum, och som har skickat privata meddelanden, som vill att rörelsen ska agera. 

Bensinupproret är en så kallad gräsrotsrörelse och Facebookgrupp som enligt dem själva arbetar för att uppnå "rättvisa bränsleskatter". Här kan du läsa mer om dem.

– Det viktiga är att alla ska ha lika förutsättningar, förklarar ordföranden och menar på att det råder olika förutsättningar, för de som bor ute på landsbygden och de som bor i städer, när det gäller att kunna transportera sig.

– Det är en klassfråga nu.

Peder Blohm Bokenhielm talar under en demonstration. Foto: Claudio Bresciani/TT

Konsekvenserna menar Blohm Bokenhielm blir att familjer boendes längre bort från stan, som inte har regelbunden busstrafik och måste ta bilen till förskolor eller jobb, tvingas möta stora kostnader i bilbränsle.

– På två bilar blir det en hel del pengar för den här familjen. Där har du det stora problemet, det slår mot låginkomsttagare och medelinkomsttagare mycket hårdare än vad det gör mot höginkomsttagare.

"I teorin så är vi redan utsläppsfria"

Anledningen till att flera partier gärna ser att bilister går över till elbilar, handlar om den rådande klimatkrisen. Sveriges befolkning är redan miljömedvetna, och lämnar ett litet klimatavtryck på världen, menar Blohm Bokenhielm.

– Våra skogar tar hand om koldioxidutsläppen. I teorin så är vi redan utsläppsfria, tack vare våra skogar. Att komma och bestraffa bilisten, och säga att du får pröjsa fyra spänn litern i koldioxidskatt, är det dummaste jag hört.

– Att vi har miljöproblem runt om i världen, absolut. Men det är ingenting Sverige kan påverka, våra pensionärer, våra bönder, det är ingenting vi kan påverka överhuvudtaget. De instanserna måste finnas hos andra som är villiga att ta den fighten också.

Bensinupproret 2.0 ser också att det är bra att röra sig från fossila bränslen, men förespråkar istället biobränslen och hybrider. Blohm Bokenhielm betonar också att han inte heller har något emot elbilar.

MP vill se till att det finns stöd

Bensinupprorets mål till nästa års val är att Miljöpartiet inte ska få något att säga till om.

– Jag kommer att lägga all min energi på att få bort Miljöpartiet ur en regeringsposition genom Bensinupproret. Det är storhetsvansinne utan dess like, avslutar Peder Blohm Bokenhielm.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Foto: Robin Ek/TT

Partiet själva säger att det är viktigt att de som köper en ny bil ska ha möjlighet att köpa en med den bästa tekniken, och att byta ut bränslet om man väljer att ha kvar sin bil, skriver Aftonbladet.

De trycker även på vikten av att begagnatmarknaden finns kvar precis som idag även i framtiden, men att tillgången på begagnade elbilar ska öka.

– Miljöpartiet vill se en omställning som möjliggör ett gott liv för alla, oavsett var man bor. Det är därför vi vill se riktade stöd, både för att köpa en ny bil och för att arbetspendla för den som bor på landsbygden. Det är mycket klokare att göra så än att vänta på att klimatkrisen slår till med full styrka, med förödande konsekvenser, säger språkröret Per Bolund, till tidningen.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela