En plog- och saltbil håller vägen ren när snön faller över E18 nära Stockholm. Arkivbild.
En plog- och saltbil håller vägen ren när snön faller över E18 nära Stockholm. Arkivbild. - Foto: TT

Varning för brist på vägsalt

Lokala medier har den senaste tiden rapporterat om sinande depåer av vägsalt i bland annat Värmland och Närke, där man i vissa kommuner börjat sanda och grusa vägarna.


Fakta: Vägsalt

Trafikverket sköter nästan 10 000 mil av statliga vägar. 25 procent av vägarna saltas för att ingen annan metod att bekämpa halkan fungerar.

Saltning sker på högtrafikerade vägar och platser där det ofta är snabba temperaturväxlingar.

Vägsalt är inte helt oproblematiskt, och har bland annat påverkan på miljön.

"Det finns negativa effekter som vi är väl medvetna om, men utan salt skulle främst den tunga trafiken stanna. Vi arbetar med förbättrade metoder och försöker ständigt att minska saltmängden", skriver Trafikverket på sin hemsida.

Källa: Trafikverket

Trafikverket, som sköter det statliga vägnätet, har hört sig för med sina entreprenörer för att få en lägesbild.

— Vi får en splittrad bild. Det är lite olika signaler om de har brist eller inte. Det är ingen akut brist någonstans, men det kan bli brist för en del om väderleken blir sådan att saltförbrukningen blir stor framöver, säger Lars Svensson, utredare vid Trafikverket.

Transporter är på väg, säger han.

Prioriteringar kan ske

Skulle det bli brist får man omdisponera mellan de olika saltlager och entreprenörer som finns.

— I nästa steg, om det blir riktigt allvarlig brist, får man börja prioritera bland vägar. På en del vägsträckor som i det här fallet kan vara lägre prioriterade kanske man bör upphöra med saltning och övergå till sandning i stället, säger Lars Svensson.

TT: Hur stor är skillnaden?

— Det är jättestor skillnad. Man kan inte med hjälp av sand få en väg snö och isfri. Det kan man med salt, om temperaturen och väderleken är gynnsam.

Inga egna lager

En av anledningarna till rådande läge är en köldperiod nere på kontinenten, vilket inneburit att man inte hunnit få fram tillräckligt från gruvorna där saltet hämtas ifrån. Pandemin och få transporter är andra anledningar som entreprenörerna uppgett.

Senaste gången det rådde brist på salt var 2010 och då var läget "mycket värre" än vad det är nu, enligt Svensson. Den gången var orsakerna likartade – en rejäl vinter med stor saltåtgång i Sverige och i Europa.

Trafikverket håller inga egna lager av vägsalt.

— Men en sådan fråga om lagerhållning blir väldigt aktuell. Därför planerar vi ytterligare möten och diskussioner i veckan, säger Lars Svensson.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!