Att parkera bilen hemma kan snart bli betydligt dyrare. Efter en ny bedömning från Skatteverket ska nämligen många parkeringsplatser i anslutning till bostäder ses som en momspliktig tjänst. För både hyresgäster, bostadsrättsinnehavare och fastighetsägare innebär det förändringar, och i många fall en rejäl kostnadsökning.
Men vad betyder det här i praktiken? När börjar reglerna gälla, vem drabbas hårdast och varför har beslutet väckt så mycket kritik?
Skatteverket ändrar sin bedömning
Skatteverket har nyligen beslutat om att uthyrning av parkeringsplatser i anslutning till bostäder och lokaler ska betraktas som en momspliktig tjänst. Det innebär att fastighetsägare och bostadsrättsföreningar måste lägga på 25 procent moms på hyran för parkeringsplatser som hyrs ut till boende.
Det nya ställningstagandet markerar en tydlig kursändring. Tidigare kunde parkeringar som ingick i bostadshyran ofta vara momsbefriade, men enligt Skatteverket gäller det nu endast om tre villkor är uppfyllda:
- Parkeringen måste ligga i nära anslutning till bostaden.
- Hyresgästen får inte välja bord på parkeringsplatsen för att få en lägre hyra.
- Hyresgästen får inte hyra ut platsen vidare som en del av ekonomisk verksamhet.
Om något av dessa villkor inte uppfylls blir uthyrningen momspliktig.

Nytt startdatum – mer tid för fastighetsägare
Det nya regelverket skulle egentligen börja gälla i april 2026, men Skatteverket har nu valt att skjuta fram tillämpningen. Startdatumet blir 1 oktober nästa år, vilket innebär att fastighetsägare får mer tid att anpassa sina avtal och rutiner.
– Många fastighetsägare och andra branschaktörer har påpekat för Skatteverket att avtal med långa uppsägningstider riskerar att göra det omöjligt att ändra dem i tid. Och om tidsfristen passeras utan omförhandlat avtal på plats måste man betala ur egen kassa, vilket blir en tung börda. Det här är därför ett mycket uppskattat besked, säger Ulrika Hansson, skattejurist på Fastighetsägarna Sverige till Fastighetstidningen.
Hon hoppas samtidigt på att Skatteverket omprövar beslutet innan dess:
– Att parkeringsinkomster nu ska anses momspliktiga skapar inte bara en stor administrativ börda för fastighetsägare. Det är också osäkert om Skatteverkets tolkning håller vid en rättslig prövning, det då denna praxisändring grundar sig i Skatteverkets egen uppfattning, som inte är rättsligt bindande.

Så mycket dyrare kan det bli
För hushållen kan momsen snabbt märkas i plånboken. Enligt beräkningar från Fastighetsägarna Sverige kan kostnaden för parkering öka med omkring 22 och 23 procent i praktiken.
– Vi räknar med att man i den absoluta majoriteten av fallen gör ett fullt påslag med moms på priset eller p-plats hyran. Om parkeringen kostar 2 000 kronor exklusive moms betyder ett påslag med 25 procent moms att priset höjs med 500 kronor till 2 500 kronor per månad, säger Ulrika i en intervju med Nyheter24.
Hon tillägger att avdragsrätten för vissa driftkostnader kan mildra ökningen något, men att skattesatsen på fakturan alltid kommer landa på 25 procent.
I storstäder, där parkeringskostnaderna redan är höga, blir effekten ännu tydligare.
– I de dyraste delarna av Stockholm kan en garagehyra uppgå till över 4 000 kronor i månaden till exempel. Då blir momspåslaget 1000 kronor och priset höjs alltså till 5 000 kronor, det är en rejäl höjning. På en mindre ort kan en parkeringsplats kosta 200 kronor i månaden, med momspåslag 25 procent blir det 50 kronor, det känns mindre blodigt men kan ändå få hyresgäster att reagera, fortsätter hon.

Risk för uppsägningar och vakanser
Högre priser kan leda till att fler säger upp sina parkeringsplatser helt, något som oroar både fastighetsägare och branschorganisationer.
– Vi räknar med att det kan bli vakanser eftersom många hushåll lever med knappa marginaler i Sverige idag. Det blir negativt förstås eftersom hyresvärdarna då förlorar intäkter som annars kan gå till renovering och underhåll av fastigheterna. Det i sin tur skapar sämre kvalité i boendemiljön, säger Hansson.
Ökad administration och krångligare regler
För fastighetsägare innebär momsplikten inte bara nya kostnader, utan mer arbete.
– Fastighetsägarna måste nu momsregistrera sig, vilket någon med bara bostadsuthyrning normalt inte behöver göra. En momsdeklaration måste göras var tredje månad. Momsen är snårig att hantera, särskilt när det blir en blandad verksamhet, moms på parkering och fortfarande ingen moms på själva bostadshyran, förklarar hon.
Det kan i sin tur påverka de boende, både genom ökade avgifter och mer osäkerhet kring avtalen.

Kritik mot beslutet om moms
Skatteverkets nya tolkning har mötts av kritik, inte minst för att den inte grundas i en lagändring.
– Vi tycker framför allt att det är olyckligt att Skatteverket gör så stora svängningar i sin tolkning som får stora administrativa och kostnadsmässiga konsekvenser för hyresvärdar och hyresgäster. Det bör vara en politisk process först och inte ett ensidigt beslut av Skatteverket utan lagändring, säger hon.
Hon pekar också på att beslutet riskerar att slå extra hårt mot hushållen.
– Eftersom de som drabbas av momsen i det här fallet är konsumenter utan avdragsrätt för moms, det staten tjänar på momsbeläggningen blir samma belopp som hushållen förlorar, så funkar momsen som skatt.

Så påverkas du av moms på parkeringsplatser
- Från 1 oktober nästa år införs moms på många parkeringsplatser vid bostäder.
- Hyran kan öka med upp till 25 procent.
- Endast parkeringar som uppfyller Skatteverkets tre kriterier kan vara momsbefriade.
- Fastighetsägare måste momsregistrera sig och hantera nya deklationskrav.
- Beslutet väntas slå hårdast mot boende i storstäder med redan höga parkeringskostnader.
Även om övergångstiden ger fastighetsägare och boende en chans att förbered sig, står det klart att förändringen kommer att märkas, inte minst i hushållens plånböcker.




