Varför cyklar Will Ferrell runt på Sergels torg?

En serie underliga reklamfilmer där Will Ferrell gör konstiga saker i Stockholm har dykt upp på Youtube. Nyheter24 reder ut varför.


Hollywood-kändisen Will Ferrell cyklar runt och runt påSergels torg. Hollywood-kändisen Will Ferrell pratar svenska på en båt.Hollywood-kändisen Will Ferrell skrattar åt en skylt där det står ”infart”. Typsåhär.

Det hela utspelar sig i en serie Youtube-filmer somanvändaren Pelle Bee lade upp i slutet avseptember. Pelle Bee har uppenbarligen hållit en kamera mot TV3:s reklampaus,spelat in reklamfilmerna för den amerikanska ölsorten Old Milwaukee som underen kort period gick, och sedan lagt upp dem. Men Old Milwaukee säljs inte ens iSverige – så varför gick reklamerna här?

Hanna Hjalmarson på Stockholms universitet forskar i reklam,främst kring unga konsumenters inställning till det, och hon anar attreklambyrån bakom filmerna haft fingrarna med i spelet då de hamnade påYoutube.

– Till exempel ser Youtube-filmerna av tevereklamernamisstänkt lika ut, de har nog byrån lagt ut, säger hon till Nyheter24.

Hemlighetsfull reklamkampanj

Resume har tidigare skrivit om reklamfilmerna, men där har upphovsmännen varit hemlighetsfulla. Will Ferrell sägs delta i demgratis, helt enkelt för att han älskar Old Milwaukee, och anledningen till attde hamnat på Youtube är för att spridas först till USA och sedan tillbaks tillSverige. Hanna Hjalmarsson säger att det här är ett vanligt sätt attmarknadsföra sig på.

– Alla vet ju vad öl är. I en produktkategori där olikavarumärken inte särskiljer sig ifråga om funktionella fördelar - knappt ens ismak - gäller det istället att bygga upp ett emotionellt tilltal. Old Milwaukeehar löst det genom att anlita Will Ferrell, en komiker som är populär imålgruppen (som troligen är yngre medelålders män i USA).

Vanligt reklamgrepp

Reklamfilmerna kan verka poänglösa, eftersom ölen intebeskrivs utan allt som händer är att Will Ferrell gör konstiga saker. Men HannaHjalmarsson säger att det är ett vanligt och till och med bra sätt att görareklam när produkten inte utmärker sig nämnvärt i kvalité gentemot sinakonkurrenter.

– Andra exempel är Cadburys reklam med gorillan som spelartrummor till Phil Collins "In the air tonight", eller filmerna för Absolut Vodka med Zach Galifianakis för några år sedan. De fick alla stor viralspridning. De är poänglösa i så måtto att de inte säger något konkret omprodukten, och saknar kanske även poäng utanför målgruppen, men i målgruppentycker tillräckligt många att de har poäng nog för att spridas.

Sverige exotiskt, enligt USA

"Det nya svarta" i reklambranschen har i flera årstid varit viral marknadsföring och sociala medier, säger Hanna Hjalmarsson, mendå krävs det också att man sticker ut och är intressant. Hon tror att Sverigesroll som ett nordligt och exotiskt, men ändå i amerikanska ögon populärt, land harspelat in.

– Här får amerikanerna något att fundera över - varför skaölen lanseras i Sverige och varför tycker svenskarna att reklamen ärtillräckligt intressant för att lägga ut på nätet?

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!