Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Känner du igen någon av Youtubes betalkanaler?

- 10/05/2013, 13:04
Här är några av kanalerna.
1 av 7

Här är några av kanalerna.

Faksimil

Känner du igen dem?
2 av 7

Känner du igen dem?

Faksimil

Nätanvändare andas ut - det var inget som de normalt sett tittar på som omfattas av kostnaden.
3 av 7

Nätanvändare andas ut - det var inget som de normalt sett tittar på som omfattas av kostnaden.

Faksimil

UFC Select visar klassiska UFC-matcher.
4 av 7

UFC Select visar klassiska UFC-matcher.

Faksimil

Youtube börjar ta betalt.
5 av 7

Youtube börjar ta betalt.

Matt Sayles / AP / SCANPIX

Youtubes vd Salar Kamangar.
6 av 7

Youtubes vd Salar Kamangar.

Youtube

Hade du betalat för att se "Gangnam style"?
7 av 7

Hade du betalat för att se "Gangnam style"?

Charles Sykes / Scanpix

Nu har Youtube offentliggjort 53 kanaler som det från och med nu kostar att prenumerera på. Men har de verkligen några tittare?

Det stämmer, ryktena var sanna. I ett blogginlägg sent på torsdagskvällen presenterade Youtube de 53 kanaler som från och med nu kommer att kosta pengar.

Priset är från cirka en dollar i månaden och alla kanaler har 14 dagars gratis "prova på"-tid innan det börjar kosta. Vissa har dessutom en rabatt om man prenumererar på ett helt år.

Vad är det för kanaler det handlar om då? Acorn TV, Docurama och UFC Select är några av dem. 

Vem ser på det här?

Nu lyfts dock frågan: hur många tittare har egentligen de här kanalerna? Daily Dot noterar att de glada nyheterna är att vanliga personers Youtubetittande knappast kommer att påverkas.

Projektet har varit på gång en längre tid och enligt Youtube själva kommer det att införas på fler kanaler i framtiden.

"Min gräns går vid 'skippa annons'-knappen"

Idén om att ta betalt för vissa Youtubekanaler har tidigare sågats jäms med fotknölarna av Daily Dots skribent Jason Schmid.

"För treminutersklipp har ni redan nått min gräns. Den går vid de fem sekunders reklam jag måste vänta på innan jag trycker på "skippa annons"-knappen", skrev han i en krönika tidigare i år.