Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
1832
reaktioner idag

Hänger ut storföretaget genom att skänka kläder till hemlösa – en succé

Klädmärket Abercrombie & Fitch har tidigare sagt att man hellre bränner sina kläder än ger bort dem till hemlösa. Någon reagerade och delar nu ut företagets kläder till just hemlösa – en kampanj som gör succé på nätet.

Retar upp storbolag.

Greg Karber ligger bakom filmen.

Mike Jeffries från Abercrombie & Fitch.

Företaget anställer bara snygga personer.

Delar ut kläder till hemlösa.

USA. I går var det American Apparel som kritiserades hårt. Nu uppmärksammas även andra företag och deras tveksamma värderingar. Klädmärket Abercrombie & Fitch har varit hårt kritiserade den senaste tiden. Gamla uttalanden från chefen Mike Jeffries, i vilka han förklarar vilka som bör eller inte bör bära deras kläder, har flutit upp till ytan. 

Bara för coola människor

Bland annat har Jeffries sagt att deras kläder tillverkas för coola människor och att andra inte bör besvära sig med att köpa deras kläder.

Inköp som enklast görs från någon av alla Abercrombie & Fitch-butiker där det endast arbetar snygga människor – allt på order av Jeffries själv.

Företaget har tidigare också gjort klart att man hellre bränner sina kläder än ger bort dem till hemlösa.

Dessutom vägrar man att producera damkläder i större storlekar över huvud taget. Något som föga förvånande har väckt uppmärksamhet, bland annat genom ett öppet brev till företaget från Sheila Moeschen publicerat i Huffington Post.

Ger kläder till hemlösa

Som om inte det vore tillräckligt dålig PR så har nu Greg Karber startat en kampanj för att få folk att skänka bort sina Abercrombie & Fitch-kläder till hemlösa, antagligen den grupp med människor som Mike Jeffries allra helst ser INTE bära hans kära klädmärke. Förutom Jersey Shore-stjärnor, då.

Trist nog för Jeffries så verkar Karber veta vad han sysslar med. En video han gjort för att lyfta kampanjen har redan fått över 300 000 visningar på Youtube och har uppmärksammats i flera olika amerikanska medier.

Se den omtalade filmen här:

Även på Twitter har många reagerat, bland annat skådisstjärnan Kirstie Alley

Många tycks uppskatta Karbers kampanj:

Företaget åker även på rejäl kritk:

Mer:

H&M hyllas för ny baddräktsmodell – "har normal kropp"