Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Nu hånas American Apparel – av konkurrent

- 15/05/2013, 18:16
Konkurrenten vill markera mot American Apparel.
1 av 10

Konkurrenten vill markera mot American Apparel.

FAKSIMIL

Så här valde American Apparel att sälja in unisex-skjortan till män och kvinnor.
2 av 10

Så här valde American Apparel att sälja in unisex-skjortan till män och kvinnor.

FAKSIMIL

Kvinnorna på American Apparels hemsida var ofta avklädda.
3 av 10

Kvinnorna på American Apparels hemsida var ofta avklädda.

FAKSIMIL

byPM kontrar med påklädda kvinnor.
4 av 10

byPM kontrar med påklädda kvinnor.

FAKSIMIL

Och avklädda män.
5 av 10

Och avklädda män.

FAKSIMIL

American Apparel.
6 av 10

American Apparel.

FAKSIMIL

byPM.
7 av 10

byPM.

FAKSIMIL

byPM.
8 av 10

byPM.

FAKSIMIL

American Apparel.
9 av 10

American Apparel.

FAKSIMIL

American Apparel.
10 av 10

American Apparel.

FAKSIMIL

Klädjätten American Apparel fick hård kritik för sin sexistiska marknadsföring av unisex-kläder. Nu hånas de även av konkurrenten byPM som väljer att klä av killmodellerna.
– Det är en kontring på deras gränslösa och sexistiska kampanj, säger Michaela Forni som driver byPM:s webbshop.

American Apparels unisex-skjortor skulle säljas med hjälp av bilder på avklädda kvinnor och påklädda män. En marknadsföring som blev hårt kritiserad och senare anmäldes till Reklamombudsmannen (RO).

Nu stämmer även konkurrenten byPM in i kritiken – med en rejäl pik. Företaget har låtit killmodellerna ta av sig kläderna medan tjejerna är fullt påklädda. Något som fått stor uppmärksamhet på Twitter.

– Det är en kontring på American Apparels gränslösa och sexistiska kampanj. De har gjort så här flera gånger tidigare utan att det blivit så uppmärksammat och ifrågasatt som sig bör, säger Michaela Forni, som driver webbbutiken, till Nyheter24.

Företaget: Fler bilder kommer

En unisex-jacka på sajten bärs av en killmodell med naken underkropp som står på alla fyra på ett bord. Tjejmodellen är fullt påklädd. Och enligt Michaela Forni kommer företaget att fortsätta på den inslagna vägen för att markera mot konkurrenten.

– Vi gör exakt som American Apparel. Men när vi gör det tycker folk att det ser sjukt och konstigt ut att en kille står naken. Det är ingen som reagerar likadant när det är en tjej som står naken, säger Forni.