Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Facebook kan straffas – för vilseledande annons

- 24/06/2013, 15:58 -
Det sociala mediet kan straffas om vilseledande annonser publiceras. Infälld: En av de annonser som anmälts till Konsumentverket.
1 av 5

Det sociala mediet kan straffas om vilseledande annonser publiceras. Infälld: En av de annonser som anmälts till Konsumentverket.

Montage

En av annonserna.
2 av 5

En av annonserna.

Konsumentverket

En annan av de som lett kunder till falska erbjudanden.
3 av 5

En annan av de som lett kunder till falska erbjudanden.

Konsumentverket

Konsumentverket slår ned på företagen.
4 av 5

Konsumentverket slår ned på företagen.

Patrik Lundin / SvD / SCANPIX

Även Facebook kan anses vara medansvariga, menar myndigheten.
5 av 5

Även Facebook kan anses vara medansvariga, menar myndigheten.

TT

UPPDATERAD. Lyckligt ovetandes beställde kunderna hem ett provpaket - men i själva verket hade de gått med på ett abonnemang för tusentals kronor. Nu slår Konsumentverket ned på vilseledande Facebookannonser.

Vi har alla säkert sett annonserna. "Gå ned snabbt i vikt", "prova på succépillren", "gratis provpaket". Men när någon sedan beställt hem paketet dras ändå upp emot 1 400 kronor från kundens konto - eftersom företaget anser att man ingått ett avtal.

Konsumentverket (KO) slår ned mot flera företags annonser på Facebook. Så här skriver en av de drabbade till myndigheten:

"Jag beställde ett provpaket för 35 kronor via Facebook. Jag fick paketet med 60 tabletter. I morse när jag startade min Iphone hade jag fått ett pushnotis om att 1398 kronor dragits från mitt konto. Förstod först inte var det var, men korn sedan på att det var samma företagsnamn som dragit 35 kronor någon vecka tidigare".

"Facebook kan komma att anses ha ett medverkansansvar"

Det aktuella företaget ska skicka in ett yttrande till Konsumentverket. Om de fälls kan de beläggas med vite. Men även Facebook kan fällas om annonserna fortsätter att publiceras.

"Konsumentverket vill även informera om att Facebook kan komma att anses ha ett medverkansansvar för den otillbörliga marknadsföringen om man fortsätter att publicera dessa annonser trots kännedom om ovan nämnda omständigheter", skriver myndigheten.

Frida Löwengren, talesperson för Facebook i Sverige, skriver i ett mail till Nyheter24 att annonser som bryter mot Facebooks riktlinjer för annonsering plockas bort så fort de får en anmälning på sig. 

– Dessutom har Facebook ett rapporteringssystem där användare över hela plattformen kan rapportera innehåll inklusive annonser. Facebook granskar alla rapporter som kommer in och vidtar åtgärder om annonsen strider mot riktlinjerna, skriver Löwengren.

Tidigare anmälts till ARN

Företaget som flera anmält har tidigare varit med på varningslistor från KO. Så sent som i maj anmäldes det dessutom till Allmänna reklamationsnämnden för ett i det närmaste identiskt fall.