Måndag 25 Okt
Stockholm

Google vill ha dina bilder i annonser – här slår användarna tillbaka

Varför har användarna bytt profilbild till Googleordföranden Eric Schmidt?
1 av 5
Varför har användarna bytt profilbild till Googleordföranden Eric Schmidt?. Foto: Faksimil Google Plus / TT Bild
Protesten har spridit sig efter helgens besked.
2 av 5
Protesten har spridit sig efter helgens besked. Foto: Faksimil Google Plus
De har rotat fram gamla bilder på Schmidt för att i stället få honom att dyka upp i annonser.
3 av 5
De har rotat fram gamla bilder på Schmidt för att i stället få honom att dyka upp i annonser. Foto: Faksimil Google Plus
Frågan är om några motreaktioner är att vänta?
4 av 5
Frågan är om några motreaktioner är att vänta?. Foto: Faksimil Google Plus
Styrelseordföranden Schmidt var tidigare vd för sökjätten.
5 av 5
Styrelseordföranden Schmidt var tidigare vd för sökjätten. Foto: Faksimil Google Plus

Som om inte Google Plus redan var tillräckligt oattraktivt. Sökjätten vill använda namn och bilder i annonser – men nu har vissa slagit tillbaka i en rolig protest som involverar Googlechefen Eric Schmidt.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Går att välja bort

Det finns faktiskt en väg ut för den som absolut inte vill att bilder och namn ska användas i Googles annonser. Techcrunch har letat fram den här länken där man kan klicka ur en ruta som tillåter "endorsements".

Det är inte smart att skaffa sig upprörda användare när man redan är långt efter både Facebook och Twitter. Det har Google Plus fått erfara sedan Google i helgen gick ut med att de ska använda profilbilder, användarnamn och kommentarer i sina annonser.

Totalt rör det sig om två miljoner sajter som använder sig av Googleannonser. Det dröjde givetvis inte länge innan Google Plus protesterade – på sitt eget lilla vis.

"Eric Schmidt kan stödja vad han vill"

Flera användare har varit smarta nog att byta profilbild till ingen mindre än Google:s styrelseordförande och tidigare vd Eric Schmidt.

På så sätt blir det nu Schmidts ansikte som dyker upp när annonssystemet lyfter upp någon gammal restaurangrecension eller Youtubekommentar i marknadsföringssyfte.

"Eric Schmidt kan stödja vad han vill. Jag kommer inte göra det", skriver användaren Colin Salter, som precis bytt profilbild, enligt Huffington Post.

Kommentera
Kopiera länk
Dela