"Hallonlakritsskallen" – bland de största sidorna på Facebook

- 09/11/2013, 13:27
Han är en av personerna som administrerar sidan.
1 av 4

Han är en av personerna som administrerar sidan.

Bolt Kommunikation / Faksimil Facebook

Sidan är den fjärde största företagssidan bland svenskar.
2 av 4

Sidan är den fjärde största företagssidan bland svenskar.

Faksimil Facebook

Det här la sidan ut när det var dags för kräftskivor.
3 av 4

Det här la sidan ut när det var dags för kräftskivor.

Faksimil Facebook

En av Marcus Jarls favorituppdateringar.
4 av 4

En av Marcus Jarls favorituppdateringar.

Faksimil Facebook

357 000 personer. Så många har gillat godiset "Hallonlakritsskalle" på Facebook – bara ett fåtal sidor har fler svenska fans. Nyheter24 har pratat med byrån som ligger bakom succén.
– Hallonlakritsskallen bjuder alltid på sig själv och det är en mycket viktig del i framgången, säger copywritern Marcus Jarl.

Facebookgruppen "Hallonlakritsskalle" gillas av en tredjedels miljon människor på det sociala nätverket. Trots relativt få uppdateringar har 357 000 personer tryckt på "gilla" fram till i dag. Det gör sidan till en av de populäraste företagssidorna i Sverige. Bara giganter som Spotify och Coca-Cola har fler svenska fans.

Vad få dock minns är att det är en kommunikationsbyrå som på uppdrag av godisföretaget Bubs som ligger bakom succén. Bolt Kommunikations copywriter Marcus Jarl är en av de som ingår i projektgruppen som administrerar sidan.

– Det är en tacksam produkt för Facebook, som är lätt att ta till sig. Den har intressant form och smak, vilket gör det enkelt att bygga en tydlig karaktär, säger han till Nyheter24 om godiset.

"Brukar föreställa mig Facebook som en privat fest"

Tanken med sidan var att den betydligt mer kända skallen skulle leda vägen för det mer okända företaget bakom. Detta är en av anledningarna till succén, menar Jarl. En annan är att sidan alltid lagt upp inlägg där man bjuder på sig själv. Och de har inte använt några direkt knep för att locka dit folk. I stället har de varit konsekventa med tonen gentemot sidans fans.

– Alla fans har hittat dit frivilligt och antalet har ökat stadigt sedan 2009 tack vare den virala effekten.

Han tycker dock att det i dag är för mycket fokus på antalet fans och följare. Det är innehållet som är det viktiga.

– Antalet är självklart viktigt i viss mån, men det är intressantare att titta på vad insatsen gör i praktiken. Det finns produkt- och företagssidor med väldigt många fans, men når man inte upp till målet eller påverkar resultatet på sista raden är det ganska oväsentligt med antalet fans.

I stället har de med "Hallonlakritsskalle" försökt bli polare med fansen.

– Jag brukar föreställa mig Facebook som en privat fest. Då kan man inte ställa sig på en stol och skrika för att påpeka hur bra man är. Allt handlar om sunt förnuft, fingertoppskänsla och timing. Kräng går bort till förmån för skojiga upptåg.

"En effektiv dörröppnare"

Jarl har ett par egna favoriter bland de inlägg som sidan lagt upp.

– Det är nog de kortaste inläggen som vi har postat. I ett skrev vi ”skumbad” och placerade Hallonlakritsskallen bland skumtomtar. Det genererade över 12 000 likes och nästan 800 delningar på några timmar. Ett annat byggde på den klassiska tallriksmodellen, men i stället för grönsaker, kött och så vidare postade vi en bild med olika typer av skallar och skrev ”varierad kost”. Responsen var ungefär lika bra den gången. 

Sidan startades 2009 och det gick snabbt upp till 10 000 fans. En anledning var de tävlingar som lades upp på sidan i början. Sedan uppmärksammades den i flera medier – och Bubs vann priser för Facebookinsatsen.

Enligt Jarl har Facebooksuccén också lett till ökad försäljning av både Hallonlakritsskallar och av annat godis som Bubs ligger bakom.

– Distributörer, butikskedjor och slutkunderna är betydligt mer medvetna om Bubs idag än för några år sedan. Enligt Bubs själva fungerar Facebook som en effektiv dörröppnare för deras säljare, vilket underlättar nya affärer, säger han.

"Är emot allt sliskigt säljsnack"

Själv gillar copywritern flera andra svenska Facebooksidor – men av olika anledningar.

– Det är svårt att välja, men jag kan ta Spotify och SJ som exempel. I Spotifys fall är jag en trogen ambassadör eftersom jag tycker om varumärket. Deras musiktjänst har förändrat mitt liv till det bättre. Jag gillar sidan för jag att vill veta vad som händer i deras värld. Samma sak gäller SJ, men där finns ett uppenbart varumärkesproblem. Jag ser det som ren information och en möjlighet att ställa frågor direkt på sidan. Det blir som en form av kundtjänst. Tågen går inte i tid, men jag får i alla fall veta varför genom Facebook. 

Som erfaren på området ser Jarl hur Facebooksidor dagligen gör ödesdigra misstag.

– Jag är generellt allergisk mot att man kopplar samman sina sociala kanaler. Twitter, Instagram, Facebook med flera är olika typer av kommunikation, även om kanalerna delar grundstenarna i sociala medier. Jag tycker man ser det hela tiden. Det kan vara okej ibland, men bara om det har ett tydligt syfte, säger han och fortsätter:

– I allmänhet är jag också emot allt sliskigt säljsnack, censur och för många uppdateringar. Det bottnar i att många inte förstår sin målgrupp och deras beteende eller att man har rusat in på Facebook utan en klar strategi.