Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Här är Coca Cola-reklamen som varieras så in i Norden

Norrmän och finnar föredrar festande framför campande.
1 av 4

Norrmän och finnar föredrar festande framför campande.

Imgur

Och norrmän gillar pudersnö bättre än sommaren.
2 av 4

Och norrmän gillar pudersnö bättre än sommaren.

Imgur

I Finland tillåts inte homoäktenskap.
3 av 4

I Finland tillåts inte homoäktenskap.

Imgur

Här är hela bilden.
4 av 4

Här är hela bilden.

Imgur

Nyheter | 14/01/2014 15:53

En uppmärksam användare på svenska Reddit har märkt skillnaderna i Coca Colas senaste reklamfilm.

Den senaste reklamfilmen från Coca Cola försöker påminna tittaren om att det alltid finns en ljus sida av det mörka. Men vad man ser som positivt och negativt verkar skilja sig en hel del åt beroende på land.

Den uppmärksamme Redditanvändaren Frivilligt la i veckan upp en bild som sammanfattar detta på forumets svenska del. Där visas reklamfilmen upp med hjälp av skärmdumpar från versionerna som visas i NorgeFinland och Sverige.

Norge "vinner allt i vinter-OS"

När vi i Sverige får se en rånare och texten "för varje person som tar från andra..." får norrmännen se en förlorande brottare och texten "för varje gång vi inte är på pallen". Detta följs i Sverige av att hundratusentals ger blod. I Norge visar nästa klipp hur landet "vinner allt i vinter-OS".

En annan skillnad är det avslutande klippet. I Sverige och Norge är det två män som gifter sig – i Finland är det en man och en kvinna. Samkönade äktenskap är ännu inte lagliga i vårt grannland i öst – däremot finns en form av registrerat partnerskap.

Se hela bilden här: