Nyheter24
Annons

"Våra sämsta klipp har lika många tittare som Paradise Hotel"

Publicerad: 16 maj 2014, kl. 07:22
Uppdaterad: 16 maj 2014, kl. 13:22
"Når ut till 1,8 miljoner svenskar i veckan" Foto: Faksimil Facebook / Privat

De sprider svenska klipp – och de är väldigt, väldigt bra på det. Nyheter24 har pratat med killarna bakom Facebookgruppen "Svenska klipp".

Ämne:

Facebook

Facebooksidan "Svenska klipp" dök upp i början av mars i år. Nu, inte ens tre månader senare, passerar gruppen 70 000 gilla-markeringar.

Nyheter24 har tagit ett snack med killarna bakom, Ali Hassan och Ahmet Ceba. Två studenter från Stockholm som en dag tog beslutet att starta en Facebooksida.

Annons

– Vi märkte att det inte fanns någon sida som hette svenska klipp, så vi namngav den det och la uppen svensk flagga som profilbild. Sedan var det bara för oss att leta upp roliga svenska klipp, säger de till Nyheter24.

"1 500 följare per dag"

Att sidan skulle få ett sådant enormt genomslag var inget som de hade räknat med.

– Nej, inte de första dagarna. Då var vi glada över att ha nått 1 000 följare, sedan började vi få 1 500 nyaföljare varje dag och då såg vi potentialen med vad vi hade startat. 

"Lika många tittare som ett avsnitt av Paradise Hotel"

Annons

De båda tror att det mestadels är helt vanliga människor som gillar deras sida, och det är också något de tänker på när de väljer ut sina klipp.

– De klipp jag skrattar åt eller de jag tror att den vardagliga svensken skulle gilla, lägger jag upp. Efter15 minuter bör klippet ha fått väl över 200 likes annars tar jag bort den och testar med ett nytt klipp, säger Ahmet Ceba och fortsätter:

– Vi lägger upp klipp varje dag runt klockan 21. Ibland får vi en miljon tittare och ibland bara 200 000.Våra absolut sämsta klipp har lika många tittare som ett avsnitt av Paradise Hotel. 

Han har självklart också sina egna favoritklipp.

– När man intervjuar barn om deras framtid som föräldrar, vi la upp den för en vecka sen. Det blevvårt femte "miljonklipp".

Ahmet om att tjäna pengar på sidan:

 – Det finns en eftersträvan av och en etablerad facebooksida för svenska klipp som når ut till miljoner. Vi har inte börjat med något konkret utan ser över våra affärsalternativ. Vi fokuserar på att leverera kvalité åt våra följare för tillfället, det är så vi bibehåller platsen som den mest omtalade facebooksidan i Sverige.

Om framtiden:

– Jag vill inte spekulera om framtiden men det går bra nu. Vi välkomnar just nu olika organisationer för eventuella samarbeten. Vi når ut till 1,8 miljoner svenskar i veckan och det är något man kan dra nytta av som samarbetspartner till Svenska klipp.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons