Facebook anklagas för oetiskt experiment

- 30/06/2014, 08:28 -
Facebook misstänks ha manipulerat användare.
1 av 3

Facebook misstänks ha manipulerat användare.

JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Möjligheten att styra människors humör är stora.
2 av 3

Möjligheten att styra människors humör är stora.

Foto: TT

Facebooks vd, Mark Zuckerberg.
3 av 3

Facebooks vd, Mark Zuckerberg.

TT Bild

Facebook tros ha genomfört experiment med målet att manipulera användares humör. Nu höjs kritiska röster.

Statusuppdateringar, bilder, annonser och andra meddelanden som dyker upp när du öppnar Facebook på din mobil eller dator återspeglar inte verkligheten på ett perfekt vis. Ännu sämre blir det om Facebook aktivt styr vad du möts av.

Genomförde experiment

Nu kommer uppgifter om att Facebook, i januari 2012, genomförde ett experiment för att manipulera sina användares humör. Misstankarna mot sociala medie-jätten har funnit länge, men nu påstår sig The Atlantic veta exakt vad som hände. Enligt magasinets sajt styrde Facebook vad omkring 700 000 användare såg när de loggade in, under en veckas tid. Vissa blev visade positiva bilder, uppdateringar och ord, medan andras nyhets-feed såg betydligt dystrare ut. Syftet var att manipulera användarna, och i slutet av den undersökta veckan kontrollerades vilka som postade positiva kontra negativa uppdateringar. 

Liknande studier gjorts

Många liknande studier har genomförts, men skillnaden är att de tidigare studierna har observerat användardata, medan denna syftat till att manipulera den, skriver The Atlantic. Studien kallas därför för oetisk. 

"Manipulerat utan att be om lov"

Jacob Silverman, sociala medier-expert, är skeptisk när han intervjuas av The Wire, systersajt till The Atlantic.

– Det som är störande med Facebooks agerande är att de manipulerat hundratusentals användare utan att fråga om lov. Undersökningen kan säkert säga mycket om människors online-beteende, men den är definitivt mer användbar för Facebooks själva, säger han och fortsätter:

– Facebook bryr sig om två saker: engagemang och annonsering. Om Facebook märker att människor blir glada och klickar mer om de filtrerar ut negativa uppdateringar så finns det ingen anledning för dem att inte göra just det. 

Lagligt men oetiskt

Den manipulerande undersökningen beskrivs som laglig, och dessutom strider den inte mot användarvillkoren, skriver The Wire