Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

​Facebook förbjöd hennes bild – för att hon var för tjock

En facebookgrupp postade en bild på plus size-modellen Tess Holliday, men nekades att göra reklam för den för Tess är "för stor"
1 av 5

En facebookgrupp postade en bild på plus size-modellen Tess Holliday, men nekades att göra reklam för den för Tess är "för stor"

Faksimil Instagram

Tess Holliday
2 av 5

Tess Holliday

Faksimil Instagram

Detta var bilden de ville posta.
3 av 5

Detta var bilden de ville posta.

Faksimil Facebook

Det här felmeddelandet kom upp när de försökte sponsra inlägget.
4 av 5

Det här felmeddelandet kom upp när de försökte sponsra inlägget.

Faksimil Facebook

Det här svaret fick de ifrån en moderator på Facebook.
5 av 5

Det här svaret fick de ifrån en moderator på Facebook.

Faksimil Facebook

Nyheter | 23/05/2016 20:12

Facebooks regler mot bröstvårtor har de senaste åren skapat stor debatt. Men det är inte bara barbröstade kvinnor som stängs av för att de strider mot reglerna.

Plus size-modellen Tess Holliday arbetar som Pin Up-modell och lade upp en bild på sig själv i bikini (se bilden nedan) för att göra reklam för det kropps-positivitistiska eventet Feminism and Fat. Gruppen Cerchez La Femme’s (CLF) ville sponsra ett inlägg med bilden, skriver The Sun.

Bildkälla: Facebook

Men Facebook gick inte med på det. De hävdade att bilden “stred mot Facebooks riktlinjer genom att främja en idealisk fysisk bild.” En moderator förklarade för Jessamy Gleeson, som är anställd hos CLG att bilden “visar en kropp eller kroppsdelar på ett oönskat sätt. Annonser får inte skildra ett hälsotillstånd eller kroppsvikt som perfekt eller extremt oattraktivt.”

Bildkälla: Facebook

Moderatorn förklarade förbudet med att “sådana annonser är inte tillåtna eftersom de får vissa personer att må dåligt.”

Bildkälla: Facebook

Efter det skrev CLF ett inlägg på sin Facebooksida där de kritiserar beslutet.


“Facebook har ignorerat faktumet att vårt event handlar om att diskutera kropps-positivism (vilket kommer i alla former och storlekar, men i vårt event – feta kroppar), och har istället kommit till slutsatsen att vi gör att kvinnor mår dåligt över sig själva genom att posta en bild på en underbar plus-size kvinna.”

Kommentarsfältet har där efter rasat över hur absurd policyn är.

“Hur klagar vi? Jag mår jättehemskt nu eftersom jag är i samma storlek” skrev en kvinna enligt The Sun.

Efter att fallet uppmärksammats i flera internationella medier ber Facebook om ursäkt:

"Vårt team går igenom flera miljoner av reklam-bilder varje vecka, och i vissa fall förbjuder vi annonser felaktigt. Den här bilden strider inte emot våra regler. Vi ber om ursäkt för felet och har meddelat att vi tillåter annonsen," skriver Facebook i ett meddelande till Nyheter24.