Så skapade han den största gruppen på Facebook

- 03/07/2016, 13:10 -
Legenden Abbad startade Den största gruppen på Facebook.
1 av 3

Legenden Abbad startade Den största gruppen på Facebook.

Facebook/Privat

Legenden Abbad
2 av 3

Legenden Abbad

Privat

Gruppen har i dag nästan 130 000 medlemmar.
3 av 3

Gruppen har i dag nästan 130 000 medlemmar.

Faksimil Facebook

Legenden berättar om hur han lyckades skapa Den största gruppen på Facebook.

I augusti är det ett år sedan den näst största gruppen startades på Facebook. Vad den heter? Den största gruppen på Facebook, och har nästan 130 000 medlemmar.

Gruppen startades på intiativ av Legenden Abbad, 35, och Nisvet Suljic, 24, i augusti i fjol.

– Både jag och Nisvet hade redan många följare på Facebook. Vi ville skapa en stor grupp på Facebook, eftersom det inte var så populärt då. Då kunde man lägga in obegränsat med personer i grupper, och om man har många följare kommer ens vänner och följare se när en gör ett inlägg. Ambitionen var att tjäna pengar på det i slutändan, berättar Legenden för Nyheter24.

Redan från början döptes gruppen till Den största gruppen på Facebook – för det var målet. Inom ett halvår skulle de uppnåt 50 000 medlemmar. Men gruppen var redan en succé från start och det gick över förväntat. Den tredje dagen hade den uppnått 20 000 medlemmar.

– Det gick bara över en natt. Då öste det bara in folk.

Kontroversiella diskussioner – en succé

I gruppen finns 15 ordningsregler som berör bland annat yttrandefrihet, djurmisshandel, nakenbilder, reklam och försäljning. Men trots reglerna är det högt i tak i gruppen. Eftersom gruppen inte har en inriktning är det fritt att diskutera och posta näsan vad som helst – vilket också är ett grundrecept till framgången.

– Vi la upp kontroversiella saker. Vi kunde redan skriva statusar som gav mycket respons och interaktioner, och då valde vi att göra det i en grupp i stället. Gruppen var ju offentlig från början, skriver man en status där och hundra vänner gillar den, kommer deras vänner se den också, berättar Legenden.

I dag läggs det ut ungefär 2 000 inlägg om dagen. Det innebär att ett inlägg lätt kan försvinna ner i flödet om det inte får många kommentarer och reaktioner. Ju mer reaktioner, desto högre upp hamnar inläggen i gruppen, och oftast är det hat som är nyckeln till framgång.

– Om du är socialdemokrat och jag är sverigedemokrat kommer inte dina inlägg få lika många likes och kommentarer som mina för det är inte lika uppseendeväckande som sverigedemokraterna. Då kommer det se ut som att sverigedemokraterna syns mer, men egentligen är det att ditt inlägg prioriteras lägre. Det behöver inte ses negativt, det kan betyder att det kanske inte är lika mycket hat mot vänstern.

Men var går gränsen?

– Problemet är att vi tillåter alla skämt. Allt som är komiskt, humoristiskt menat. Det är väldigt diffust, för det är svårt att veta om någon är rasistisk bakom sin dator. Men om jag säger att du är en “jävla svarting” – då är det rakt av hej då. Men om någon säger “vad vet du, du är ju svart” då ska han varnas. Vi tillåter inte någon form av rasism eller förtryck.

Med tiden infördes en 15-årsgräns i gruppen.

– När man har så mycket människor så läggs det ut allt möjligt, som kanske inte 13-åringar borde se. Det kan vara all från ocensurerade artiklar till halvnakna tjejer i bh som vill ha bekräftelse och så. Man fick ändra reglerna efter det, för man kunde ha en massa djurslakt i gruppen. Det var alla möjliga människor som gick med.

I gruppens regler står det “Ingen som helst nakenhet är tillbåten vad beträffar både män och kvinnor, detta inkluderar bröst, naken rumpa och kön för tjejer.” Hur tänkte ni då?

– Vi följer bara Facebooks Community-regler. Det är enklare att följa dem för att det inte ska bli en massa liv.

Men är det inte märkligt att det inte riktar sig mot män?

– Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Om det hade stått tvärtom hade vi följt det också, det har inget med att göra att det är just tjejer.

Legenden berättar att gruppen sköts av ett 30-tal administratörer, och tillsammans håller de koll på varningar. En medlem får en varning, men sedan är det kört om denne bryter mot reglerna.

Framtiden

För två veckor sedan gick gruppen med i ett samarbete med en nätbaserad sexbutik. Målet att tjäna pengar på gruppen fortsätter i framtiden, men Legenden vill inte gå närmre in på hur.

Kuriosa är att Den största gruppen på Facebook inte alls är den största gruppen – än. Med över 240 000 medlemmar står just nu Återbruka Mera! som största, svenska Facebook-grupp.