Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Satirbild om bilbränderna i Malmö får godisföretag att rasa

Den senaste tiden har det skett flera bilbränder i Malmö-området.
1 av 3

Den senaste tiden har det skett flera bilbränder i Malmö-området.

Reddit / TT Nyhetsbyrån

Som en följd av detta har en användare på Reddit lagt upp en satirbild på en godispåse från Cloettas varumärke "Ahlgrens bilar".
2 av 3

Som en följd av detta har en användare på Reddit lagt upp en satirbild på en godispåse från Cloettas varumärke "Ahlgrens bilar".

Reddit

"Vi önskar naturligtvis inte att någon utnyttjar våra varumärken på ett felaktigt sätt", säger Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta, till sajten 24Malmö.
3 av 3

"Vi önskar naturligtvis inte att någon utnyttjar våra varumärken på ett felaktigt sätt", säger Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta, till sajten 24Malmö.

TT Nyhetsbyrån

Nyheter | 24/08/2016 08:16

En satirbild som handlar om bilbränderna i Malmö cirkulerar på nätet. Nu riktar godisföretaget Cloetta kritik mot att någon använt deras varumärke.

Den senaste tiden har det skett flera bilbränder i Malmö-området. Som en följd av detta har en användare på Reddit lagt upp en satirbild på en godispåse från Cloettas varumärke "Ahlgrens bilar".

Satirbild Ahlgrens bilarBildkälla: Reddit

På godispåsen har bland annat "Ahlgrens" bytts ut till "Rosengårds". Även sloganen "Sveriges mest sålda bild" har bytts ut till "Sveriges mest brända bil".

– Vår tolkning av det här är att någon försökt göra sig lustig genom att använda Ahlgrens bilar som intresseväckare, säger Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta, till sajten 24Malmö.

Bilden på godispåsen har enligt sajten fått stor spridning på nätet. Nu riktar Cloetta kritik mot att någon använt deras varumärke för att skapa satirbilden.

– Vi kan konstatera att Cloetta har starka varumärken, men vi önskar naturligtvis inte att någon utnyttjar våra varumärken på ett felaktigt sätt, säger Cecilia von Perglas, till 24Malmö.

Är satirbilden osmaklig?