De senaste åren har bedragare ridit på en våg av nätfiske via sms, mejl och samtal, där kända varumärken kapas för att stjäla inloggningar och kortuppgifter. Enligt MSB är just nätfiske den vanligaste metoden för angripare att komma åt känsliga uppgifter, och bara under 2024 anmäldes över 230 000 bedrägeribrott, enligt statistik från Brå.
Liknande varningar har duggat tätt i närtid: Nyheter24 kunde nyligen rapportera om banken SBAB vars varumärke utnyttjas av bedragare. De har via sociala medier varnat allmänheten för bluffkonton som skapats i deras namn. Och så sent som förra veckan slog även Finansinspektionen och Swish larm om att deras namn utnyttjas av bluffmakare.
Klarna varnar kunderna: "Kom ihåg att..."
Nu har även Klarna gått ut med en varning på sin hemsida, och budskapet är detsamma som många andras. Som kund ska du aldrig klicka på okända länkar eller lämna ut känslig information.
"Varning! Du kan motta falska e-postmeddelanden, SMS, telefonsamtal och jobberbjudanden som utger sig för att vara från Klarna", skriver de överst på sin startsida.

De listar sedan uppgifter som Klarna inte kommer be dig om. Om du mot förmodan blir kontaktad av betaljätten och ombedd att skicka över något av detta, då kan du ha blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.
"Kom ihåg att Klarna aldrig kommer att kontakta dig för att be om personuppgifter, inloggningsuppgifter, lösenord, bank- eller kortuppgifter, eller för att verifiera ditt konto via okända länkar. Klarna erbjuder inte heller investeringar i kryptovaluta eller gåvor."
Så kan du anmäla misstänkt bluff på SMS
Misstänkta Klarna-bedrägerier kan anmälas på deras hemsida – men det finns fler sätt att agera på. Om du fått ett konstigt SMS som du anar är en bluff så kan du alltid vidarebefordra detta till 7726.
"Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms", skriver Polisen.





