Ellevio är Sveriges näst största elnätsföretag, med omkring en miljon kunder runt om i Sverige. Deras lokalnät sträcker sig över sex geografiska områden i Mellansverige och uppe i Markbygdens vindparkskluster i Norrbotten.
Med omkring 800 anställda verkar de i två verksamhetsområden: Eldistribution och energilösningar. 86 procent av Ellevios kunder är hushåll och merparten finns i Stockholm. Se kartan nedan för Ellevios geografiska spridning.

Ellevios mail till 1 miljon kunder - så påverkas du
Under veckan har ett mail gått ut till Ellevios kunder som förkunnar att de kommer ändra sina allmänna villkor från och med 1 januari 2026. De nya villkoren, "ELNÄT 2025 K" gäller konsumenter och sammanställer deras skyldigheter gentemot sina kunder.

Vad innebär detta för alla Ellevio-kunder? Nedan har vi lyft fram fyra punkter som kan vara bra för kunderna att känna till, utan inbördes ordning:
- Förvarning vid prishöjning. Du ska få besked minst 15 dagar innan en höjning börjar gälla. Höjningen ska framgå på fakturan efteråt.
- Fakturor blir tydligare. Fakturan ska visa pris, uppdelning inklusive skatt, förfallodag och om en pris- eller produktändring är på gång – med datum.
- Månadsfakturering blir möjlig. Du kan nu välja månadsvis faktura (tidigare har man minst kunnat få faktura kvartalsvis).
- Du behöver inte göra något med anledning av förändringen.
Lista: Viktiga ändringar i Ellevios nya villkor
I mailet listar även Ellevio en sammanfattning av alla de viktigaste ändringarna i villkoren, och var den nyfikne kunden kan hitta dessa:
De viktigaste ändringarna - och var i villkoren du hittar dem
- Villkoren gäller inte konsumentens inmatning (produktion och lagring) (1.1).
- Konsument i hyresrätt eller bostadsrätt ska verka för att nätägaren får samma rättigheter som fastighetsägaren (1.3).
- Konsumenten ska kunna styrka identitet vid avtalstecknande (2.2) och uppsägning (11.1).
- Avbrott i överföring innebär även att inmatningen till elnätet måste upphöra (2.4).
- Skadeståndsreglerna uppdelade i tre avsnitt (4.2–4.14).
- Konsumenten ska i första hand kontakta elnätsföretaget vid anspråk på ersättning (4.1).
- Minimiersättning vid fel vid inflytt eller leverantörsbyte höjd från 100 kr till 200 kr (4.11).
- Avbrottsersättning gäller inte för inmatning (4.16).
- Väsentliga förändringar, t ex laddbox, solceller och batteri, ska föranmälas (5.9–5.10).
- Anläggningsinnehavarens ansvar enligt elsäkerhetslagen framgår tydligare (5.7).
- Plombering får brytas vid felsökning eller tillsyn men ska anmälas snarast (5.6).
- Fakturan ska innehålla tydligare uppgifter (belopp, skatter, priser, förfallodag) (6.6).
- Konsumenten har rätt till månadsfakturering (6.7).
- Fakturering som uteblivit helt i minst 8 månader ger rätt till en reduktion med 15 procent (6.10).
- Förskott eller säkerhet får omfatta upp till 4 månaders avgifter och ska även omfatta skatter och myndighetsavgifter (7.6).
- Förskott eller säkerhet kan krävas för återinkoppling (8.5).
- Konsumenten får inte bygga eller ändra marknivå så att funktion, säkerhet eller åtkomst till nätanläggningar äventyras (9.3).
- Uppsägningstid för elnätsavtal: en månad (tidigare ”senast en månad”) (11.1).
- Prisinformation ska lämnas minst 15 dagar före ikraftträdande (11.2).
- Elnätsföretaget ska på webbplatsen lämna info om rättigheter, klagomål och tvistlösning (12.1).
- Kontaktuppgifter till ARN och andra myndigheter ska finnas (12.1–12.3).
- Svensk rätt gäller vid tvist (12.3).
De fullständiga villkoren hittar du på Ellevios hemsida.





