Nyheter24
Annons

Stor ändring för 1 miljon elkunder – du påverkas på flera vis

Publicerad: 1 nov. 2025, kl. 07:33
Uppdaterad: 1 nov. 2025, kl. 09:20
Från 1 januari uppdaterar Ellevio sina allmänna villkor. Foto: Johan Nilsson/TT & Canva

Ämne:

El

Ellevio är Sveriges näst största elnätsföretag, med omkring en miljon kunder runt om i Sverige. Deras lokalnät sträcker sig över sex geografiska områden i Mellansverige och uppe i Markbygdens vindparkskluster i Norrbotten.

Med omkring 800 anställda verkar de i två verksamhetsområden: Eldistribution och energilösningar. 86 procent av Ellevios kunder är hushåll och merparten finns i Stockholm. Se kartan nedan för Ellevios geografiska spridning. 

Foto: Skärmavbild/Ellevio

Ellevios mail till 1 miljon kunder - så påverkas du

Under veckan har ett mail gått ut till Ellevios kunder som förkunnar att de kommer ändra sina allmänna villkor från och med 1 januari 2026. De nya villkoren, "ELNÄT 2025 K" gäller konsumenter och sammanställer deras skyldigheter gentemot sina kunder.

Annons

Vad innebär detta för alla Ellevio-kunder? Nedan har vi lyft fram fyra punkter som kan vara bra för kunderna att känna till, utan inbördes ordning:

  1. Förvarning vid prishöjning. Du ska få besked minst 15 dagar innan en höjning börjar gälla. Höjningen ska framgå på fakturan efteråt.
  2. Fakturor blir tydligare. Fakturan ska visa pris, uppdelning inklusive skatt, förfallodag och om en pris- eller produktändring är på gång – med datum.
  3. Månadsfakturering blir möjlig. Du kan nu välja månadsvis faktura (tidigare har man minst kunnat få faktura kvartalsvis).
  4. Du behöver inte göra något med anledning av förändringen.

Lista: Viktiga ändringar i Ellevios nya villkor

I mailet listar även Ellevio en sammanfattning av alla de viktigaste ändringarna i villkoren, och var den nyfikne kunden kan hitta dessa: 

De viktigaste ändringarna - och var i villkoren du hittar dem

  • Villkoren gäller inte konsumentens inmatning (produktion och lagring) (1.1). 
  • Konsument i hyresrätt eller bostadsrätt ska verka för att nätägaren får samma rättigheter som fastighetsägaren (1.3).
  • Konsumenten ska kunna styrka identitet vid avtalstecknande (2.2) och uppsägning (11.1).
  • Avbrott i överföring innebär även att inmatningen till elnätet måste upphöra (2.4).
  • Skadeståndsreglerna uppdelade i tre avsnitt (4.2–4.14).
  • Konsumenten ska i första hand kontakta elnätsföretaget vid anspråk på ersättning (4.1).
  • Minimiersättning vid fel vid inflytt eller leverantörsbyte höjd från 100 kr till 200 kr (4.11).
  • Avbrottsersättning gäller inte för inmatning (4.16).
  • Väsentliga förändringar, t ex laddbox, solceller och batteri, ska föranmälas (5.9–5.10).
  • Anläggningsinnehavarens ansvar enligt elsäkerhetslagen framgår tydligare (5.7).
  • Plombering får brytas vid felsökning eller tillsyn men ska anmälas snarast (5.6).
  • Fakturan ska innehålla tydligare uppgifter (belopp, skatter, priser, förfallodag) (6.6).
  • Konsumenten har rätt till månadsfakturering (6.7).
  • Fakturering som uteblivit helt i minst 8 månader ger rätt till en reduktion med 15 procent (6.10).
  • Förskott eller säkerhet får omfatta upp till 4 månaders avgifter och ska även omfatta skatter och myndighetsavgifter (7.6).
  • Förskott eller säkerhet kan krävas för återinkoppling (8.5).
  • Konsumenten får inte bygga eller ändra marknivå så att funktion, säkerhet eller åtkomst till nätanläggningar äventyras (9.3).
  • Uppsägningstid för elnätsavtal: en månad (tidigare ”senast en månad”) (11.1).
  • Prisinformation ska lämnas minst 15 dagar före ikraftträdande (11.2).
  • Elnätsföretaget ska på webbplatsen lämna info om rättigheter, klagomål och tvistlösning (12.1).
  • Kontaktuppgifter till ARN och andra myndigheter ska finnas (12.1–12.3).
  • Svensk rätt gäller vid tvist (12.3).

De fullständiga villkoren hittar du på Ellevios hemsida.

Foto: Johan Nilsson/TT

Kommentarer

Annons
Annons
Annons