Det som en gång var en enda dag har blivit en hel säsong. Redan 11 november kickar det igång med Singles’ Day, och därefter följer Black Week, Black Friday, Cyber Monday. Butikerna vet att vi reagerar på ord som “begränsat erbjudande” och “bara i dag”. Ju längre rean pågår, desto fler chanser har de att trigga våra impulser.
– Våra beteenden styrs av här och nu. Vi lockas av snabba belöningar och hatar att gå miste om saker. Bara tanken på att missa ett erbjudande får oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger Niklas Laninge till Nyheter24.
Köpfällor på Black Friday: så luras hjärnan
Bakom varje lockande skylt döljer sig psykologiska fällor. En av de vanligaste är förankringsfällan – när vi jämför priset med ett påstått “ordinarie pris” och tror att vi gör en vinst, fast vi egentligen inte vet vad varan borde kosta.
En annan är knapphetsfällan, där butiker spelar på att det bara finns “två kvar” eller att erbjudandet “slutar om tre timmar”.
– Sådana meddelanden triggar vår rädsla för att gå miste om något och gör att vi agerar snabbt, ibland för snabbt, säger Laninge.

Stäng av pushnotiser – spara pengar på rean
Enligt Laninge finns det enkla sätt att stå emot köpsuget. Det handlar inte om viljestyrka, utan om att ta bort triggers som sätter igång impulserna.
Impulsköp kräver en trigger. Om du stänger av pushnotiser från shoppingappar, avregistrerar dig från nyhetsbrev och undviker sociala medier under reaperioden minskar risken för onödiga köp rejält.
Att planera sina inköp i förväg hjälper också. Gör en lista med det du faktiskt behöver och bestäm ett maxpris innan rean börjar. Då vet du vad som är ett verkligt fynd och vad som bara ser ut som det.
10–10–10-regeln: undvik impulsköp
När det kliar i fingrarna är Laninges bästa råd att bromsa med hjälp av 10–10–10-regeln. Fråga dig själv: Hur kommer det här köpet kännas om tio dagar, tio månader och tio år?
– Väldigt få saker klarar det testet. Men det hjälper dig att zooma ut och bara köpa sådant som faktiskt betyder något, säger han.




