Nyheter24
Annons

Hemmakvälls ord om nya konkurrenten: "Stark"

Publicerad: 20 nov. 2025, kl. 13:58
Foto: Presbilder
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Vi svenskar är ett av de länder där man äter mest godis i världen. På 1950-talet växte traditionen med lördagsgodis fram i Sverige och är än i dag en tradition för många. I snitt äter vi svenskar 15 kilo godis per person och år.

Godis är ofta starkt förknippat med helgmys, biobesök och högtider. Och under påsken, halloween och julen brukar försäljningen av sötsaker öka markant. Lösgodis är särskilt populärt, tack vare den stora variationen och möjligheten att plocka själv.

Hemmakväll har länge dominerat den svenska marknaden för lösgodis med sina karakteristiska färgglada butiker runt om i landet. 

Foto: Pressbild

Godishuset vill konkurrera med hemmakväll

Nu har en ny godisbutik, Godishuset, öppnat i Vällingby i västra Stockholm. Butiken säljer över 700 sorters godis och hoppas att butiken ska bli en succé.

Annons

I en intervju med Mitt i sa grundarna att de vill bli en konkurrent till Hemmakväll.

– Fjolåret var ett tufft år i branschen. Folk höll igen på grund av ekonomiska läget, men ett vanligt år ska det gå bra att driva godisbutik här, när folk känner att de vill unna sig. Hemmakväll har varit rätt ensamma och dominanta i Stockholm i konceptet, vi blir en konkurrent och hoppas det går bra i Vällingby. Men det återstår att se, sa grundaren Serhat Gunes till Mitt i.

Gunes och hans familj öppnade först Godishuset i Jönköping och sedan i Malmö, men har sålt båda. Nu vill de satsa i Stockholm istället.

Foto: Pressbild

Hemmakvälls ord om nya konkurrenten

Nyheter24 har pratat med Kathleen Daa, pressansvarig Hemmakväll AB, om hur kedjan ser på Gunes kommentar och de faktum att det öppnat en ny godisbutik i Stockholm.

– Vi anser det är positivt att fler aktörer ser potentialen i Stockholm – det visar att kategorin är stark. Hemmakväll har länge varit en uppskattad del av många kunders lördagsgodis och vardagslyx, och vi fortsätter att utveckla vårt koncept för att ge både nya och återkommande besökare en riktigt bra och god upplevelse i våra befintliga samt framtida butiker, säger hon.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons