Nyheter24
Annons

Oväntade strategin: Biltema inleder bojkott

Publicerad: 27 nov. 2025, kl. 10:01
Uppdaterad: 27 nov. 2025, kl. 10:02
Bild på Biltema och en korv med bröd.
Biltema kommer inleda en bojkott, här får du veta varför. Arkivbilder. Foto: Vilhelm Stokstad/TT/Stella Pictures
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Biltema

Under vecka 48 är det Black Week, en vecka som många associerar som startskottet på julhandel. På fredagen den 28 november infaller Black Friday, en dag där många butiker dumpar priserna ytterligare för att folk ska handla inför jul.

Även om många uppskattar att priserna är lägre denna vecka och det också många som känner köphets eller gör impulsköp just på grund av att priset är lägre än vanligt. 

Biltema bojkottar

Men en kedja som bojkottar hela Black Friday är Biltema. Anledningen till att företaget inte kommer ha några Black Friday-erbjudanden är att de menar att de har låga priser året om och därför inte behöver sänka sina bara för att julen nalkas.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året. Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg i ett pressmeddelande.

Foto: Stella Pictures

Därför bojkottar Biltema Black Friday

Med bojkotten hoppas företag kunna lugna folk och inte bidra till köphetsen.

Annons

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, säger Gerdevåg.

Foto: Stella Pictures

Årets julhandel kan passera 100 miljarder

Black Friday var från början en amerikanska tradition som de senaste åren har fått stort genomslag även i Sverige. I år, för första gången i historien, väntas julhandeln passera 100 miljardersvallen, enligt HUI Research.

– På senare år har många tidigarelagt julklappsinköpen till Black Friday och november har vuxit på bekostnad av decembers julhandel. Det kampanjorienterade beteendet bland konsumenterna består, men stärkt köpkraft och uppdämt konsumtionsbehov bådar ändå gott för en positiv decemberförsäljning i sällanköpsvaruhandeln, säger William Lindquist, expert på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons