Nyheter24
Annons

Sista chansen: 3G-nätet släcks imorgon – kontrollera detta nu

Publicerad: 30 nov. 2025, kl. 15:28
Måndag den 1 december 2025 avvecklas 2G- och 3G-nätet. Foto: Martina Holmberg/TT & Björn Larsson Rosvall/TT & Gunnar Lundmark/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Beskedet om att Telia och Tele2 skulle avveckla sitt gemensamma 3G-mobilnät kom redan 2018, och tidigare i år stod det klart att 1 december är datumet att ta fäste på. Då avvecklas de svenska 2G- och 3G-näten, med undantag för Telias 2G-nät som behålls fram till slutet av 2027.

Den 1 december är imorgon – har du förberett dig? Nyheter24 kommer med tre viktiga råd inför det viktiga datumet imorgon.

1. Har du kontrollerat din mobil?

För dig som använder en äldre telefon kan avvecklandet av 2G- och 3G-nätet betyda att samtal och data slutar fungera nu. Detta eftersom elektronik, däribland mobiltelefoner, kommer behöva vara förberedda för 4G- och 5G-nät för att kunna användas. 

Nyheter24 har tidigare rapporterat om 87 mobiltelefoner som slutar fungera den 1 december.

Följande 87 modeller berörs:

Doro  
1350 --> 1380 (30 modeller)
2414/2424 
507/509/516/621 
520X/530X/540X  
5030/5516 
608/609/615/624/631 
6030/6040/6041/6050/6060 
6520/6525/6530/6531  
6620/6621  
 
iPhone  
4/4S  
 
Nokia  
100/105/130/301  
100/105/130/301  
1110i  
1208  
3310 (modeller lanserade före 2018)
3720  
6310  
C2-01  
 
Samsung  
Xcover 271  
Xcover 550  
GT-E1150  
GT-E1200  
GT-E1080  
GT-S5610  
Galaxy Trend Plus  
 
Huawei  
F616  
F617  
F656  
F685  
FC612E  
 
- Sony Ericsson  
J108i  
 
- Catepillar 
CAT B30

Källa: Telenor

För ett par veckor sedan klargjorde Post- och telestyrelsens, PTS, att vissa mobiltelefoner inte kommer kunna ringa 112 efter nedstängningen av 2G och 3G – trots att deras elektronik använder 4G-nät.  

– Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör i ett pressmeddelande. 

PTS beordrar därför att operatörerna...

  1. Identifierar vilka mobiltelefoner som berörs.
  2. Informerar kunder som använder mobiltelefonerna i fråga. 

Det är även bestämt att operatörerna ska blockera alla telefoner som inte kan ringa 112, trots 4G-uppkoppling, den 2 februari 2026. 

Mobiltelefoner som kräver någon slags åtgärd från 1 december för att kunna ringa 112, till exempel att SIM-kortet behöver tas ut, kommer blockeras redan 1 december. 

Källa: Post- och telestyrelsen 

Foto: Gorm Kallestad/TT

2. Har du kontrollerat dina larm?

Inbrottslarm, brandlarm, överfallslarm, trygghetslarm – kan du tänka dig vad som hade kunnat hända om en kritisk situation uppstår och dessa inte fungerar? 

Annons

Alla som bor i hushåll med elektroniska säkerhetstjänster, eller ansvarar för säkerhetsfrågor på det företag eller i den kommun du jobbar, behöver kontrollera att tekniken ni använder stödjer 4G.

Securdia har publicerat en prioriteringslista på fem punkter. Följ den för att garantera säkerheten för dig och personer i din omgivning.

  1. Inventera all utrustning. Notera årsmodell och vilken nätteknik den använder.
  2. Kontakta dina leverantörer. Ställ frågan rätt ut: "Stödjer denna enhet 4G? Kommer den fungera efter 1 december?".
  3. Prioritera larm som kan rädda liv. Behöver du byta ut flera larm? Börja med personlarm, brandlarm och dylikt. 
  4. När larmet är bytt - se till att funktionstesta det. Nöj dig inte med att byta din elektronik, säkerställ också att den faktiskt fungerar.
  5. Har det nya larmet nya funktioner? Se till att personal och övriga berörda personer har koll på hur den nya tekniken fungerar. 
Foto: Jessica Gow/TT

3. Har du kontrollerat din bil?

Uppkopplade tjänster kan sluta fungera i äldre bilar med 3G-modem från 1 december, till exempel:

  • App-styrning (låsning, upplåsning, laddning, klimatanläggning)
  • Stöldvarning
  • Fjärrstartspärr
  • Live-trafik
  • OTA-uppdateringar
  • Den automatiserade larmtjänsten eCall försvinner på berörda bilar efter nedsläckningen av 2G- och 3G-nätet.

Vad är eCall?

"eCall" är namnet på din bils automatiska nödsamtal till 112 som aktiveras vid en allvarlig krock, eller manuellt via SOS-knappen. När systemet triggas skickas ett litet datapaket med information (GPS-position, tidpunkt, färdriktning och fordons-ID) till larmcentralen. Systemet är obligatoriskt i nya bilmodeller som typgodkänts i EU sedan 2018.

Källa: EU & Europeiska kommisionen

Kontakta din billeverantör för att ta reda på om just din modell kommer beröras av de nedsläckningen av 2G och 3G-nätet.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons