Clas Ohlson redovisade ett ett rörelseresultat på 410 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal.
Nettoomsättningen ökade med 7 procent till 3 miljarder och e-handeln ökad med 8 procent till 572 miljoner kronor.
– Årets andra kvartal kan summeras med att försäljningstrenden är fortsatt stark samtidigt som lönsamheten förbättrades. Vi fortsätter att utveckla bolaget med fokus på sortiment, varumärke och kundmöte, säger vd Kristofer Tonström i ett pressmeddelande.

Analog trend på Clas Ohlson
Vad är det då som prylkedjan säljer? Enligt Anders Wahl, presskontakt, Clas Ohlson, ser de en trend där "analoga" produkter blir allt populärare.
– På vanliga, klassiska kameror med film har vi nästan tredubblat försäljningen jämfört med förra året. Det handlar visserligen om ganska låga volymer, men det handlar absolut om en tydlig trend. Vi säljer också mycket film till dessa kameror vilket tyder på att man även använder sin kamera och inte bara låter den ligga i byrålådan, säger han till Nyheter24.
En annan kamera där försäljningen ökat med omkring 40 procent är Instax-kameror, som skriver ut bilderna direkt.
– Vi säljer ganska mycket av de kamerorna, så en fyrtioprocentig ökning är mycket, säger Wahl.

Det säljer bäst just nu
Även LP-spelare är populära.
– Vi har också nyligen börjat sälja bärbara CD-spelare och CD-spelare som man har på bord, eftersom vi ser ett ökat intresse för den här typen av klassiska produkter, säger Anders Wahl.
Under november har försäljningen av spel och pussel ökat med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
– Alla de produkterna är ju på sätt och vis kopplade till trenden att använda sin mobil mindre, och vara mer medveten om hur man använder den, säger Wahl.




