Japan har länge varit det dominanta landet globalt när det gäller att exportera bilar, följt av Tyskland och Sydkorea som också flitigt tillverkar bilar till kunder utanför de egna gränserna.
Men nu är Kina på väg att i rask takt köra om dessa tre länder och bli världens största bilexportör enligt Carscoops.
Sett till siffrorna från 2023 är faktiskt omkörningen redan ett faktum.
En explosionsartad ökning
Tidiga tecken på att detta var på väg att hända sågs redan under det första kvartalet 2023, då Kina exporterade fler bilar än Japan.
Nu verkar det som att Kina lyckades hålla detta försprång under hela 2023.
Kina exporterade 4,41 miljoner bilar från januari till november 2023, vilket enligt Nikkei Asia är en ökning på 58 procent jämfört med samma period 2022.
Under årets första elva månader exporterade Japan 3,99 miljoner bilar, vilket är en ökning på 15 procent, men ligger drygt 9,5 procent under vad Kina exporterade.
Satsar hårt på Ryssland
Att Kina exporterar så pass många bilar kan verka förvånande för oss västerlänningar, då kinesiska biltillverkare precis har börjat sälja bilar i Europa och knappt existerar i USA. I länder som Ryssland och Mexiko är man däremot redan väletablerade.
Enligt Nikkei Asia sålde kinesiska tillverkare hela 730 000 bilar i Ryssland mellan januari och oktober 2023, vilket är en sjufaldig ökning jämfört med året innan.
Detta har säkerligen hjälpts av att de flesta av de stora biltillverkarna från andra länder har bojkottat den ryska marknaden på grund av kriget i Ukraina.
I Mexiko sålde man 330 000 bilar mellan januari och oktober 2023.
Inte bara inhemska märken
De kinesiska exportsiffrorna är inte bara ett resultat av att de inhemska märkena avancerar i branschen.
Det handlar också om att västerländska märken bygger en hel del bilar i Kina för export.
Däribland kan nämnas Tesla, BMW, Volvo och Buick, som bland annat säljer bilar byggda i Kina i Europa.