Veckans testbil: Vem ska köpa nya Mercedes CLE?
I ett steg att strama åt modellutbudet har Mercedes valt att kapa vissa modeller. Detta ger i stället upphov till helt nya beteckningar – därför testar vi Marcus Berggren Mercedes-Benz CLE denna vecka.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
CLE blev till när Mercedes valde att plocka bort både C- och E-klass coupé ur utbudet. I stället valde de att utveckla CLE som blir ett mellanting mellan de båda modellerna.

Två nischade modeller har således blivit en, vilket tar Mercedes ett steg mot att minska utbudet samtidigt som de behåller ett brett grepp om marknaden.
Rent nomenklaturmässigt platsar den i samma familj som exempelvis E-klass och GLE.
Problematiska Polestar skjuts över på Volvo Cars aktieägare
Mellanmjölks-alternativet
Mer specifikt är vår testbil en CLE 300 4MATIC – mellanmodellen i CLE-utbudet.
Den huserar en fyrcylindrig motor på 258 hästkrafter och en liten elmotor på 23 hästkrafter. Totalt har bilen ett vridmoment 400 newtonmeter.

CLE 300 4MATIC har – som beteckningen antyder – fyrhjulsdrift och sprinten till 100 km/h tar 6,2 sekunder. Toppfarten är på typiskt tyskt manér begränsad till 250 km/h.
CLE 300 4MATIC börjar på 690 900 kronor medan vår testbil går loss på strax över miljonen.
Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika
Därför testar vi den
I en tid då allt fler tillverkare kapar sina modellutbud, inte minst på grund av elektrifiering, är det allt fler nischade modeller som försvinner.
Mercedes håller emellertid hårt i vissa nischer, något CLE är ett kvitto på. Uppenbarligen finns det en efterfrågan av tyska coupéer, men inte i tillräckligt hög utsträckning för att motivera en coupé-variant av både C-klass och E-klass.
Strejkdrabbade Teslas nya huvudvärk: Svenska storbolag sviker
Vårt första intryck
Vi har tampats med en mängd kvalitetsrelaterade problem med en rad pressbilar från Mercedes. I fallet CLE är de första intrycken positiva och Mercedes verkar ha lagt mer krut på just kvalitetskontrollen.
Fortsättningsvis har infotainmentsystemet förenklats en aning. Rent kördynamiskt är drivlinan inte den mest upphetsande, utan modellen verkar vara riktad mot en äldre målgrupp.

Det är i ärlighetens namn svårt att förstå vem som ska köpa den här bilen, åtminstone i vår testbils utförande. Med det sagt har förvånansvärt många äldre personer anmärkt på hur snygg bilen är.
CLE är dessutom väldigt bekväm och känns ändå lyxig. Rent konceptuellt förs tankarna till pensionärer baserade längs den spanska solkusten.
Mejla gärna undertecknad ifall det är något särskilt ni vill att vi lyfter i recensionen!