Vi testar Volvo XC90 – fortfarande den ultimata familjebilen?
För tio år sedan inleddes en ny era för Volvo med lanseringen av senaste XC90. Modellen lever fortfarande kvar, och Erik Punt bestämde sig för att återbesöka toppversionen XC90 T8 på en resa till Dalarna.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
För några år sedan fick Volvo XC90 en välbehövlig uppdatering som påverkade allt från drivlinan till infotainmentsystemet, samt medförde en smärre förfining av det estetiska intrycket.
Tio år är en hög ålder för en modern bilmodell, och vi bestämde oss därför att se om bilen fortfarande är den optimala följeslagaren för fjällresor och andra familjeeskapader.
Precis i slutet av vintern styrde vi därför kosan mot Dalarnas skidbackar.
Läs mer: Ny forskning: Elbilar dubbelt så dödliga för fotgängare
Volvo XC90 har åldrats med stil
Till det yttre måste man säga att Volvo XC90 har åldrats med stil.
Formerna och karaktärsdragen är i grunden onekligen tidlösa, vilket bevisas av att de även känns igen på den nya, eldrivna efterföljaren EX90.
XC90 var vid lanseringen resultatet av Volvos största satsning någonsin. Man hade investerat över 100 miljarder kronor, vilket resulterade i märkets SPA-plattform och VEA-familjen av motorer.
Nu bygger Volvo inte längre några bilar på sina äldre plattformar, och XC90 är således den äldsta bilen i märkets sortiment.
Trots det säljer den fortfarande bra, med 100 000 bilar tillverkade under 2023.
Större batteri och längre räckvidd
Den viktigaste uppdateringen för laddhybridversionerna av Volvo XC90 är att batteriet har växt till 18,8 kWh, vilket sörjer för en elektrisk räckvidd på 71 kilometer.
Elmotorn har också växt till 145 hästkrafter, och laddhastigheten har ökat från 3,6 till 6,4 kW.
Detta är särskilt relevant för den svenska marknaden, där just laddhybrider numera är de enda drivlinorna som erbjuds.
Läs mer: Trafikverket bygger om – vägarna du ska undvika i sommar
Google-baserat infotainment
En annan viktig uppdatering är att Volvo har övergett sitt egenutvecklade infotainmentsystem Sensus till fördel för ett Google-baserat system.
Lösningen har vissa svagheter i att visa undermenyer är lite för plottriga, och det märks stundtals på att hårdvaran inte riktigt är utvecklad med denna mjukvaran i åtanke.
På plussidan kan nämnas att röststyrningen fungerar oväntat bra, och att samspelet mellan telefonen och den Google Maps-baserade navigationen är sömlöst.
Google-navigationen samverkar dessutom med hybriddrivlinan så att elen i batteriet används där den gör som mest nytta för att åstadkomma lägsta möjliga förbrukning.
När vi rullade in i Idre tog elen således precis slut, trots att vi hade kört betydligt längre än den elektriska räckvidden på 71 kilometer.
Plats för hela familjen
Tack vare detta landade bensinförbrukningen på strax under 0,8 liter milen vilket är en bra bit över de 0,13 liter som anges enligt WLTP, men ändå godkänt för en stor suv med sju säten.
Just att bilen är en laddhybrid med sju säten gör också att den är tämligen unik i segmentet, då enbart Audi erbjuder en motsvarande modell.
Läs mer: Höjd ränta på billån: Så mycket påverkas månadskostnaden
Fyrhjulsdriften har förbättrats
På plats i Idre fick vi möjlighet att ställa den stora Volvon inför ganska utmanande förhållanden, då perioder av töväder och minusgrader hade förvandlat vägen till en veritabel isrink.
I de tidiga versionerna av XC90 laddhybrid kunde drivlinan i dessa lägen ge ett ganska obalanserat intryck, då bensinmotorn på framhjulen var betydligt mer kraftfull än bakhjulens elmotor.
Den uppdaterade versionen av systemet fungerar betydligt bättre, med en mer neutral känsla tack vare den starkare elmotorn.
Med körläget “off-road” aktiverat tillåts lite mer hjulspinn än normalt, vilket fungerar ypperligt för att forcera snötäckta uppförsbackar. Att ta sig fram den sista biten till stugan efter ett snöoväder ska således inte vara några problem.
Utrustar man sin XC90 med luftfjädring som på testbilen, till en kostnad på 26 900 kronor, kan också bilen höjas för bättre framkomlighet över stock och sten. Luftfjädringen sörjer också för en föredömlig fjädringskomfort, och kombinerat med några av marknadens bästa säten är XC90 därför en fantastisk bil att åka långt med.
Praktikalitet på toppnivå
Vad gäller ergonomin interiört har uppdateringen lett till en försämring på vissa punkter, då vissa fysiska knappar har tagits bort till fördel för digitala ersättare som är mindre intuitiva att använda.
En av de viktigaste aspekterna för presumtiva Volvo XC90-spekulanter är praktikaliteten, och på den punkten presterar bilen alltjämt på topp.
Bagageutrymmet kan närmast liknas vid gapet på en blåval och sväljer med lätthet hela familjens pick och pack. Att den andra sätesraden kan skjutas framåt och bakåt tillgängliggör ännu mer plats, medan säten som är individuellt fällbara borgar för god flexibilitet.
Vill man inte montera en takbox går det därför ändå att få plats med fyra åkande och en ansenlig mängd skidor och bagage.
Lyx på skandinaviskt vis
Interiören på vår testbil var utrustad med Volvos nymodiga och mycket trevliga ullklädsel i ljusgrått, i kombination med paneler i mörk, närmast svart, ask.
Det samlade intrycket känns lyxigt och präglas onekligen av skandinavisk minimalism.
Tyvärr har man landat i veganfällan vad gäller många av läderdetaljerna, som i själva verket är i skinnimitation. Detta drar ner en annars mycket premiumbetonad upplevelse. Önskar man att få alla detaljer i äkta skinn måste man välja den ljusa nappaläderklädseln med ventilerade stolar.
Som följeslagare på en resa till Dalafjällen är Volvo XC90 ett alldeles utmärkt val.
Komforten är fantastisk, och med stabila vägegenskaper och otaliga säkerhetssystem är bilen tryggheten själv på de stundtals ganska trasiga och isiga vintervägarna.
Snart gör den helt eldrivna ersättaren Volvo EX90 entré, och huruvida den lyckas fylla de stora skorna som XC90 lämnar efter sig är en ödesfråga för Volvo.
Som tur är ser det ut som att XC90 kommer att leva kvar parallellt i några år.'
Läs mer: Farliga felet på Volkswagen ID.4: Dörrar kan öppnas i farten
Helhetsintryck Volvo XC90 T8 4,5/5
Volvo XC90 T8 AWD Laddhybrid (2024)
Motor: 2-liters R4, 310 hästkrafter + elmotor på 145 hästkrafter. Systemeffekt 455 hästkrafter, 710 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2 297 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4953/1958/1793 mm
Pris: Från 935 000 SEK (Testbil 1 085 000 SEK)