Nya Rolls-Royce Cullinan provkörd: Värd fem miljoner?
2018 introducerade Rolls-Royce sin första stadsjeep - Cullinan. Nu står modellen för 50 procent av märkets försäljning. Sådan popularitet ställer naturligtvis höga krav på relevans och därför har britterna ansiktslyft Rolls-Royce Cullinan och gett den tilläggsnamnet Series II.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Insert linkVi begav oss till soliga Ibiza för en provkörning.
Text: Andreas Bergman
En yngre målgrupp
Rent historiskt förknippas Rolls-Royce med brittiska överklassgubbar med ena foten i graven medan klientelet idag i hög grad består av unga framgångsrika typer utspridda över hela världen. Faktum är att märket har lägst snittålder på sina kunder i hela koncernen där BMW och Mini ingår.
Det är inte endast klientelets snittålder och boplats som har skiftat kraftigt, utan även kundernas beteende. Få märken förknippas så mycket med chaufförer som Rolls-Royce, men faktum är att hela nio av tio Rolls-kunder kör bilen själva. Köra själv, vart är världen på väg?
Läs mer: Till salu - Saabs största flopp
En sportig variant av Cullinan
Cullinan Series 2 erbjuds i så kallat Black Badge-utförande som i stället för rikligt med exteriört krom begåvats med svarta detaljer.
Man får även runt 30 extra hästkrafter och en något annorlunda stämd fjädring. Black Badge är nog det närmsta en M- eller AMG-version av en Rolls-Royce vi någonsin kommer att komma men få inte för dig att den är särskilt sportig för det.
Läs mer: GAZA GT: Svenska elbilen marknadsförs olagligt i Mellanöstern
Fantasin sätter gränser
Rolls-Royce har som mantra att deras kunds önskan är deras lag, såvida det faller inom lagens ramar. Nästan vad som helst är möjligt i termer av personalisering. Uppdaterade Rolls-Royce Cullinan har lagt ännu mer krut på att man ska kunna beställa sin bil med ett interiört hantverk.
Det erbjuds perforerat läder i vackra molnsinpierade mönster, det traditionella stjärnhimmel-innertaket och en myriad av interiörpaneler.
Som man har kommit att förvänta sig i en Rolls är allting vad det ser ut att vara, oavsett om det är läder, trä eller metall. Det vittnar exempelvis kondensen på luftutblåsen i solid metall på en varm sommardag om.
Det går nu också att få en textilinteriör vilket är ett enormt coolt koncept. Synd bara att den är broderad i ett mönster som påminner om det man ofta ser på en skrikig märkesväska buren av en nyrik figur. Med det sagt är det endast fantasin som sätter gränser, så man kan beställa sin bil antingen så smakfull är gräslig som man önskar.
Läs mer: Hyrbil på semestern? Så fungerar försäkringen
Kung på vägen
Skillnaden mellan förra och uppdaterade Cullinan är ingenting man egentlige märker av. Modellen förblir den mest bekväma suven på marknaden, och således en av de mest bekväma i världen. Så fort man slår sig ner bakom ratten på en Rolls-Royce infinner sig ett enormt lugn. Bakom ratten på en Rolls-Royce kan man övervinna allt.
Anledningen är att Cullinan - likt alla andra Rolls-Royce - är en bil som fullkomligt isolerar dess passagerare från omvärlden. Det är endast vid fullt gaspådrag som man märker av att bilen inte är eldriven. I stället finner man en 6,75 liters V12 under huven.
Motorn har så mycket kraft och vrid att man får ett oerhört självförtroende bakom ratten. Det här är inte en bil där växellådan behöver arbeta särskilt hårt eftersom man alltid surfar på en underbar våg av vridmoment.
Men om man så vill går det att köra Cullinan för kung och fosterland. Bilen är förvånansvärt rapp, men man får vara beredd på att det lutar en hel del i kurvorna. Cullinan är underhållande att köra, inte minst för att den går att köra hårt även om den inte är gjord för det. Dessutom vet man att omgivningen inte förväntar sig det.
Läs mer: Vi provkör nya Ford Mustang - en av de sista med V8
Rolls-Royce Cullinan är bland det lyxigaste som finns
Har då Rolls-Royce lyckats göra en nästintill felfri bil ännu bättre? Svaret är tveklöst ja, inte minst till följd av uppdaterad teknik och ännu fler möjligheter till indivdualisering.
Men samtidigt är det svårt för Rolls-Royce-ägare att komma undan med att köra en i Sverige med allt vad jantelag och svensk avundsjuka heter. Detta är synd för det finns egentligen inga bättre bilar om pengar inte är en faktor. Jag tror emellertid att det bara är en tidsfråga innan detta förändras och den dagen ser jag mycket fram emot!
Kruxet med Rolls-Royce är att det är omöjligt att komma undan med att kröa en i Sverige med allt vad svensk avundsjuka heter. Detta är synd för att om pengar inte är en faktor finns det inga bättre bilar.
I Sverige finns det totalt 11 Rolls-Royce Cullinan, något kan ha att göra med en prislapp som börjar på dryga fem miljoner kronor. Vad gäller komfort och harmoni är Cullinan helt oöverträffad och herren på suv-täppan.
Läs mer: Är eldrivna mopeder framtiden? Vi har testat BMW CE 02
Första intryck av Rolls-Royce Cullinan: 5/5
Motor: 6,75-liters V12, bensin, 570 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 700 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5341/2164/1835 mm
Pris: Från 5 000 000 SEK