Varldens lattaste bil
Caterham 170R är troligtvis världens lättaste bil - Foto: William Koitrand

Världens lättaste bil – vi provkör Caterham 170R

Moderna bilar blir allt tyngre, men några tillverkare som går emot strömmen. Världens troligtvis lättaste bil väger bara 440 kilo. Vi har provkört Caterham 170R.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Bilmärket i fråga är brittiska Caterham, vars bilar är baserade på Lotus 7 från 1957.

Märkets minsting heter Caterham 170R, och väger smått ofattbara 440 kilo.

Bilen är byggd för att klassas in i Kei-reglementet i Japan, som ger fördelar och skattelättnader för kompakta och motorsvaga bilar.

Motorn är liten, men det gör inget i en så lätt bil - Foto: William Koitrand

Motorn är av den anledningen en liten turbotrea från Suzuki med bara 660 cc – eller 0,66 liter – cylindervolym. Effekten på bara 85 hästkrafter kan tyckas blygsam, men är fullt tillräcklig tack vare den låga vikten.

Bilen gör 0 till 100 km/h på 6,9 sekunder, och har en toppfart på 160 km/h.

Caterham 170R är en avskalad vagn

Prestandan gör förvisso inte bilen till ett fartmonster, men effekten är absolut tillräcklig för att man ska ha roligt.

Tack vare den låga vikten kommer man också undan med små bromsar, däck och fjädringskomponenter, och bränsleförbrukningen håller sig på en rimlig nivå.

Interiören är minst sagt avskalad - Foto: William Koitrand

Bilen har kunnat bli så lätt då den primärt är ämnad för bankörning, och därför saknar det mesta i termer av komfort- och säkerhetsutrustning.

Det finns inte ens dörrar eller vindruta, medan kupévärmaren är ett tillval.

Läs mer: Volvo Cars river löfte om elbilar: Satsar på bensinbilar

Kan nudda asfalten när man kör

När man närmar sig bilen inser man att den inte bara är lätt utan också väldigt liten, och är man något över normalstorlek är det långt ifrån garanterat att man får plats i den lilla sittbrunnen.

Själv fick jag ta av mig skorna för att kunna sköta pedalerna, men detta krångel glömmer man snabbt när man börjar köra.

Man sitter så lågt att man kan nudda asfalten med handen och blickar ut över den långa motorhuven.

Man sitter så lågt att man kan nudda asfalten - Foto: William Koitrand

Långt där framme ser man de utanpåliggande framhjulen svänga och guppa upp och ner över ojämnheterna. Fartkänslan är enorm, inte minst tack vare avsaknaden av vindruta.

Bilen finns även i en något tyngre komfortversion kallad 170S, där man får lyxiga detaljer som vindruta, dörrar och ett uppfällbart tak.

Läs mer: Larmet: Så blåser jätte-bilhandlaren sina kunder

En ovanlig sportbil

Med sina kompakta dimensioner trivs bilen bra på smala landsvägar, den oerhörda direktheten i alla kontroller är slående.

Växelspaken behöver bara föras några få centimeter mellan växlarna, och styrningen är så kvick att det knappt känns som att man vrider på ratten i kurvorna.

Bilen tar upp begränsat utrymme på vägen - Foto: William Koitrand

Man känner exakt vad som händer under hjulen, och bilen gör hela tiden exakt vad föraren begär. Den lilla turbomotorn är responsiv, ettrig och lekfull, och turbosystemet kvittrar underhållande när man släpper på gasen.

Detta är för ovanlighetens skull en ny sportbil som det går att ha roligt med på allmänna vägar utan att behöva köra alldeles för fort.

Läs mer: Blodbad för begagnade elbilar – modellen tappade 73 procent

Caterham 170R är en fjäderlätt leksak

I grund och botten är Caterham 170R en leksak endast tänkt att brukas på racingbanor och kurviga vägar under soliga sommardagar.

Den kan därför inte konkurrera med dagens mångbegåvade sportbilar, som är precis lika kompetenta till vardags som på en racingbana.

Caterham 170R kan lättast beskrivas som en fjäderlätt leksak - Foto: William Koitrand

De moderna sportbilarna har emellertid blivit allt tyngre, törstigare och högpresterande, vilket betyder att mer resurser går åt för att tillverka dem, och att man måste köra dem i antisociala hastigheter för att de ska vara kul.

Dessa egenskaper rimmar dåligt med vårt allt mer medvetna samhälle.

I Caterham 170R har vi i stället en fjäderlätt bil som förbrukar minimalt med resurser och är fantastiskt underhållande att köra i alla hastigheter.

Konceptet må vara närmare 70 år gammalt, men är kanske mer relevant nu än någonsin.

Läs mer: Bilister varnas allvarliga faran – 50 procent ökning

Caterham 170R (2022)
Motor: 0,66-liters, 3:a, 85 hästkrafter, 116 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 440 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3180/1470/1090 mm
Pris: 502 300 SEK

Bil
stats