BMW X3 provkörd – ny generation av märkets mest sålda modell
Den mellanstora suven X3 är den mest sålda BMW-modellen, och kommer nu i sin fjärde generation. Gustaf Gripenlöf Karlberg åkte till Tyskland för att provköra.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
När BMW X3 såg dagens ljus för första gången för 21 år sedan var det många som inte förstod poängen med bilen.
Den var knappt rymligare än en 3-serie kombi, och den djärva designen med skarpa vinklar och stora grå plastsjok var en avvikelse från märkets klassiska formspråk. Dessutom var den dyr.
Sedan dess har emellertid mellanstora suvar rusat i popularitet, och förra året var X3 den mest sålda BMW-modellen. Att det nu kommer en ny generation av bilen är därför en viktig nyhet för märket.
Med ett fartfyllt formspråk
Designmässigt är den utgående generationen av BMW X3 ganska konservativ, men den nya vagnen har ett betydligt djärvare formspråk.
Bilen känns, och är, betydligt större än tidigare, och med sin mer utdragna taklinje, höga front och platta sidor påminner den om en mer smakfull version av kolossen BMW XM. Bilen ser inte överdrivet aerodynamisk ut, men ett cd-värde på låga 0,27 visar att skenet bedrar.
Interiört sticker nya X3 ut från andra BMW-modeller. Det finns otroligt få fysiska knappar och det mesta styrs med touch. Det gäller till och med volymkontrollerna för luftutblåsen, som kan vara något svåra att avläsa i direkt solljus.
Upplysta, u-formade detaljer i genomskinlig plast omringar luftutblåsen på dörrarna samt utrymmet mellan stolarna – kallat "smyckeskrinet" av BMW – som bland annat huserar den trådlösa telefonladdningen. Huruvida lösningen andas premiumkänsla kan diskuteras.
Den senaste, Android-baserade generationen av BMWs iDrive-system fungerar bra på det stora hela, men menyerna är stundtals lite väl krångliga.
Som standard är interiören inredd i hållbarhetens tecken, med textil tillverkad av återvunna PET-flaskor på instrumentbrädan och sätena.
Instegsversionen av nya BMW X3
Vi började dagen i instegsversionen av nya BMW X3, som heter xDrive 20i och är en mildhybrid med en 2,0-liters bensinfyra under huven. Effekten ligger på 208 hästkrafter.
Köregenskaperna kan beskrivas som sofistikerade och väl avvägda. Nya X3 bjuder på klassiskt BMW-vis på en stabil och harmonisk känsla på vägen. Fjärdingen är en bra kompromiss mellan komfort och sportighet, och ljudnivån i kupén är låg i alla hastigheter.
Bilen är inte något under av körglädje, men det är inte särskilt förvånande eller problematiskt för biltypen.
Drivlinan fungerar bra i stadstrafik med mjuka växlingar och gott om vridmoment. Närmare två ton är emellertid mycket för en relativt liten bensinmotor att kånka runt på, och vid omkörningar eller när man ska ut på större vägar känns kraften något otillräcklig.
Trevlig drivlina men onödig sportighet i M50i
Som tur är finns nya BMW X3 även i en mer prestandafokuserad toppversion som inte har några problem med brist på effekt – i alla fall inte ur ett körbarhetsperspektiv. Den heter M50 xDrive, och har en rak mildhybrid-sexa på 398 hästkrafter under huven.
Fler cylindrar och större motorvolym betyder i regel ökat bottenvrid, vilket gör under för körbarheten. Så är även fallet här, och den stora sexan jobbar silkeslent ihop med den 8-stegade automatlådan i alla hastigheter.
För att accentuera sportigheten är bilen utrustad med en mängd röda och M-färgade detaljer invändigt, och med sportläget aktiverat fylls dessutom kupén av motor- och avgasljud som tyvärr framstår som uppenbart artificiellt.
Problemet är bara att någon direkt sportig körkänsla inte infinner sig hur hårt man än pressar bilen. Runt 400 hästkrafter är inte riktigt tillräckligt för att en två ton tung bil ska kännas genuint snabb, och tunga suvar är sällan de mest körglada – hur kompetenta de än är.
Frågan är om det är värt att betala mer i inköp, skatt, bränsle och försäkring för M50, om körupplevelsen ändå inte lever upp till de sportiga attributen?
MISSA INTE:
Världsmästaren får samhällstjänst – efter svordom
Stor förändring för parkering i Stockholm – under september
Ser fram emot nya BMW X3 laddhybrid
Den optimala kompromissen för den moderna världen kommer troligtvis vara laddhybriden X3 xDrive30e, med en effekt på 299 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på goda 9 mil.
Ett bra laddhybrid-system kan nämligen efterlikna den fina körbarheten och prestandan av en större motor, samtidigt som man får bättre bränsleekonomi, lägre skatt och möjligheten att köra helt på eldrift. Man slipper också den onödigt sportiga framtoningen av M50-versionen. Om nya BMW X3 laddhybrid uppfyller detta återstår att se.
BMW är också stolta över att bagageutrymmet på laddhybriden är lika stort som i övriga modellvarianter. Tittar man under golvet där bak på icke-laddhybriderna finner man emellertid ett stort tomrum, och det känns lite som att man har höjt bagageutrymmets golv på samtliga modeller för att kunna säga att de alla har en lika stor lastvolym.
Därför finns BMW X3 inte som elbil
Något förvånande finns BMW X3 inte elbil, till skillnad från från de senaste generationerna av 7- och 5-serien, som lanserades både med förbränningsmotorer och som rena elbilar.
– Vi ville skapa flexibilitet, särskilt i produktionen, för att kunna reagera på olika hastighet och tajming för hur elbilar ökar på marknaden, säger Nicolai Martin, Senior Vice President för körupplevelse på BMW, om upplägget med både förbränningsmotor och eldrift i samma modell.
Att man har valt ett annat upplägg för X3 beror på att man säljer så pass många bilar i segmentet att det helt enkelt finns plats för två helt separata modeller. Den eldrivna motsvarigheten av X3 kommer att baseras på den helt nya Neue Klasse-plattformen som är dedikerad för elbilar.
Att man bygger två helt separata bilar för förbränningsmotor och eldrift i X3-segmentet innebär dock inte nödvändigtvis att man kommer att välja detta upplägg i samtliga segment, förtydligar Nicolai Martin.
Modernt formspråk, klassiska köregenskaper
Nya BMW X3 bjuder på ett djärvt formspråk både in- och utvändigt, som säkert kommer att framkalla blandade reaktioner från allmänheten. Huruvida det är positivt att allt fler funktioner ska skötas med touch och samexistera bland de välfyllda menyerna går också att diskutera.
Kördynamiskt är bilen däremot en BMW av den gamla skolan, och det är inte något negativt. Den känns stabil och harmonisk både i stan och på större vägar, med en låg ljudnivå i kupén och en väl avvägd fjädringskomfort.
Ingen av de två drivlinor som vi fick tillfälle att köra kändes emellertid helt rätt för bilen.
Instegversionen xDrive20 framstår som något otillräcklig för en så pass tung bil, medan M50 i inte är särskilt snabb eller exalterande trots sina sportiga attribut.
I stället förefaller det vara värt att vänta på laddhybriden, som också med största sannolikhet kommer att bli den populäraste versionen av X3 i Sverige.
Med en elektrisk räckvidd på 9 mil, fina köregenskaper och god komfort har den goda förutsättningar att bli en vinnare.
MISSA INTE:
Bidraget på 10 000 kronor som nästan ingen vill ha
Här rusar leasingen av elbilar: "Kostar från 200 kronor"
Första intryck av BMW X3: 3,5/5
BMW X3 xDrive20
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, mildhybrid, 208 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1 930 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4755/1920/1660 mm
Pris: 642 600 SEK
BMW X3 M50 xDrive
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, mildhybrid, 398 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4755/1920/1660 mm
Pris: 859 900 SEK