I det senaste avsnittet diskuterar grabbarna Jaguar.
I det senaste avsnittet diskuterar grabbarna Jaguar. - Foto: Jaguar/Under Huven

Har Jaguar förstört sitt varumärke?

​Den 21 november visade Jaguar upp sin helt nya varumärkespositionering. Märket har skrotat hela sitt arv i syfte att blicka mot framtiden. Reaktionerna har varit blandade – men hur ligger det egentligen till?


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

I senaste avsnittet av Under Huven diskuterar Gustaf, Karl och Marcus huruvida det brittiska märkets nya strategi framstår som vettig eller om det är helt uppåt väggarna.

Tillverkar inga bilar

Jaguar har nyligen slutat tillverka bilar i väntan på att deras nya kapitel ska börja, ett bestående uteslutandes av elektrifiering.

–Ingen köper bilarna och de nya bilarna är inte färdiga, förklarar Nyheter24:s motorredaktör Gustaf Gripenlöf Karlberg.

MISSA INTE

Skador för 79 000 kronor: Första biltvätten blev en mardröm

Volvos bästa bil någonsin? Vi testar nya Volvo XC90

Så tycker experten

Den brittiske marknadsföringsexperten Rory Sutherland anser att detta är det bästa som kan ha hänt Jaguar.

–Man måste vara försiktig med att lyssna för mycket på bilmänniskor. De vet för mycket om bilar för att verkligen vara behjälpliga, förklarar han.

Jaguar har som ambition att locka till sig 85 procent nya kunder medan de räknar med att 15 procent av de befintliga kunderna kommer att vara fortsatt lojala.

MISSA INTE

Teslas bottennapp: Model 3 absolut sämst på besiktningen

Merkel: Så ville Trump få bort alla tyska bilar

En omfattande rebrand

–Reklamkampanjen ser ut att kunna tillhöra H&M, tycker Karl.

Dessförinnan har Jaguar varit ett märke genomsyrat av valnöt och tweed.

Jaguar har en möjlighet att helt och hållet kunna göra som hela sin strategi.

Det hela börjar med en ny lyxelbil som lanseras under nästa år och som kommer att ligga på Bentley-nivåer vad gäller prissättning.

Arv – en styrka i tider av elektrifiering

Elektrifieringen har tillåtit ett antal tillverkare att tänka om. Ingen av dessa varumärkesuppdateringar har emellertid varit lika omfattande som för Jaguar.

Motorredaktör Marcus Berggren menar på att en tillverkares arv är allt viktigare i tider av elektrifiering:

–Konsumenter fortsätter att köpa elbilar med hänsyn till arv. Det är det som i hög grad differentierar elbilar och i tider när nya elbilstillverkare dyker upp hela tiden är det ännu viktigare att utmärka sig från mängden.

stats