Volvos bästa bil någonsin? Vi testar nya Volvo XC90
Volvo XC90 presenterades för första gången 2015 och satte en ny standard för det svenska bilmärket. Nio år senare är det dags för en uppdatering.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Undertecknad begav sig till Köpenhamn för en provkörning.
Många bäckar små
Uppdateringarna på Volvo XC90 är långt ifrån revolutionerande, men de säkerställer att modellen förblir relevant ett antal år till.
XC90 har varit en stor framgång för Volvo och markerade en tydlig förflyttning mot ett lyxigare segment, inte minst på hemmamarknaden Sverige där dess status som folkbil cementerats sedan länge.
Exteriört har XC90 fått nya luftintag, en modifierad huv, uppdaterade stötfångare samt nya fälgar och mörkare baklyktor. Det är väldigt smakfullt gjort och XC90 förblir lika elegant som tidigare.
Under skalet hittar vi nya dämpare som anpassar sig efter frekvens i stället för hastighet, vilket bidrar till en märkbart förbättrad komfort både vid låga och höga hastigheter.
MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven
Förbättrad interiör och infotainment
På insidan har Volvo satsat på nya material, förbättrad ljudisolering och en 11,2 tum stor infotainmentskärm. Skärmen, som huserar Googles system, är föredömligt liten och ett bra komplement till interiören, även om användarvänligheten lämnar visst utrymme för förbättringar.
Det finns även en del kosmetiska inslag som är hämtade från Volvo EX90.
Kvalitetskänslan är fortsatt hög, och reglagen ger en tillfredsställande taktil känsla. Dessutom är ljudsystemet fortfarande ett av de bästa i klassen.
MISSA INTE:
Så bra är nya elektriska Volvo EX90: Vi har provkört
Fel rotationsriktning på vinterdäcken – på påverkas greppet
Sommardäck på vinterväglag – vad är påföljderna?
Komfort i fokus
Vår testbil, en Volvo XC90 T8 med 22-tumsfälgar och vinterdäck, levererade en behaglig körupplevelse trots att väglaget inte var särskilt vintrigt. XC90 är tydligt designad med komfort i åtanke snarare än sportighet, och bilen känns både trygg och avslappnad att köra.
Styrningen är mycket lätt, vilket gör att bilen känns mindre än vad den är. Sätena fram och bak är bekväma, medan tredje sätesraden är bäst lämpad för barn.
Endast som laddhybrid
I Sverige erbjuds XC90 endast som laddhybrid, och den elektriska räckvidden ligger på omkring fem mil vid verklig körning. Övergången mellan el- och bensindrift är knappt märkbar, förutom vid kraftig acceleration då samspelet ibland kan dröja en aning.
Fyrhjulsdriften hanteras av förbränningsmotorn fram och elmotorn bak. Det finns även ett läge för permanent fyrhjulsdrift, men detta är beroende av batteriets laddningsnivå.
MISSA INTE:
Nya uppfinningen ska förhindra stenskott
Unik Saab kan vara dyrast i Sverige – någonsin
En fortsatt familjefavorit
Volvo har med denna uppdatering lyckats förfina ett redan framgångsrikt koncept. Komfortnivån är hög, designen håller fortfarande måttet och det märks att varje detalj har fått stor omsorg. Exempelvis är bältena i mittenraden höjdjusterbara, vilket är en viktig säkerhetsdetalj.
Som sjusitsig laddhybrid är XC90 förhållandevis unik, men har billigare konkurrenter i form av Kia Sorento PHEV.
Med det sagt framstår XC90 som en av de mest kompletta suvarna i sin klass. En hög prislapp och begränsad elektrisk räckvidd är nackdelar, men bilens komfort, lyx och elegans gör den till ett starkt val i segmentet.
Ett mer omfattande test på hemmaplan får visa hur väl den står sig mot konkurrenterna.
Första intryck av Volvo XC90: 4/5
Motor: 2-liters fyrcylindrig bensinmotor, elmotor, 455 hästkrafter, 709 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 69 km
Vikt: 2 297 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4953/2140/1767 mm
Pris: Från 994 000 SEK