Redan under 2023 gick Trafikverket ut med information om att ett nytt, stort projekt var i görningen: att byta alla fartkameror i Sverige mot en ny och mer modern variant, vid namn Argus 4.
2024 påbörjades arbetet, och i år sätts de äntligen i bruk, enligt Carup.
Den tidigare tekniken har varit samma sedan 2008, och resultatet av det kan man se i statistiken. Förra året togs 371 000 bilder på fartsyndare i trafiken – men bara 105 000 av dem resulterade i utfärdade böter, skriver Börskollen och hänvisar till Trafikverket.
Flera fördelar med nya fartkameror
Fördelarna med Argus 4-kamerorna är flera. Man kan ta skarpare bilder, enklare fotografera inne i städer och tätorter, fotografera över flera körfiler och urskilja vilket av flera fordon i en bild som kör i högre hastighet än tillåtet.
Notan för kalaset har beräknats landa på omkring 850 miljoner totalt.
– Det underlättar för polisen för att de snabbare ska kunna utreda fler ärenden med högre säkerhet. 850 miljoner kronor för 2 400 stationer är väldigt kostnadseffektivt, sa Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket, till Carup i april 2024.
Här finns de nya Argus 4-fartkamerorna
Under 2025 planerar Trafikverket att sätta upp 200 nya fartkameror, och på tio platser runt om i Sverige har kameraskåpen redan börjat sättas upp.
Enligt följande:
- Väg 175 (mellan Klässbol och Arvika) - 6 stycken
- Väg 105 (Hov och Torekov) - 1 stycken
- Väg 292 (Österbybruk och Gimo) - 3 stycken
Källa: Carup