Det populära och omtyckta bilmärket Volvo Cars introducerar en banbrytande funktion som kan förändra allt vi tidigare räknat med.
Vikten av att använda bilbälte
Det är ingen nyhet att säkerhetsbältet fyller en viktig funktion i bilen för att minska dödligheten i trafiken.
Faktum är att risken för att dödas eller bli svårt skadad halveras med hela 40 till 50 procent vid en krock, enligt Trafikverket.
Trafikverket betonar vikten av att använda bilbältet på rätt sätt – eftersom att kroppsvikten på en människa ökar enormt vid en kollision.
En person som väger 100 kilo blir som en 4000 kilo tung last vid en krock i 50 kilometer i timmen, skriver Polisen i ett inlägg på Facebook.

Volvo Cars först ut på marknaden
Historien om säkerhetsbältet började långt tillbaka på 1800-talet.
På 1950-talet uppfann Volvo ingenjören Nils Bohlin trepunktsbältet av en V-typ – efter att den infördes har andelen av liven räddats enormt, enligt Volvo Cars.
Denna upptäckt gjorde Volvo till det första bilföretaget i världen att införa ett trepunktsbälte.
Nu gör Volvo det igen.
Det nya säkerhetsbältet bygger på att bilen automatiskt känner av kroppsvikt och kroppsform för den som sätter sig i sätet.
Allt detta för att skapa ett mer skräddarsytt skydd vid olyckor.
– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum till Carup.
Bilen som blir först med nya tekniken
Volvo kallar deras nya tillskott för ett multiadaptivt säkerhetsbälte och tekniken bygger på ett nätverk av sensorer både inne i bilen och utanför – som samlar in data i realtid.
Först ut med tekniken blir den kommande elbilen Volvo EX60, som lanseras nästa år. Volvo vill poängtera att modellen inte är försenad – då spekulationerna har väckts.
Så fungerar det nya säkerhetsbältet
Hur fungerar den rent praktiskt? Jo, när man sätter sig i bilen, samlar sensorer in information om vikt, längd, kroppsform och hur man vanligtvis sitter.
Denna data kommer göra att bältet automatiskt kan ställas in för att ge ett optimalt skydd.
En tyngre person kommer därför få högre bälteskraft i en hård kollision för att minska risken för huvudskador – medan en lättare person får ett mer varsamt grepp för att minska risken för revbensskador.
Vad som gör nya säkerhetsbältet så unikt är att det fattar beslut i realtid.
Systemet läser både av kroppens omständigheter och passagerarens placering – inom bråkdelen av en sekund kan bilen välja rätt skydd inställning och anpassa bältet därefter.
– Världens första multiadaptiva säkerhetsbälte är ytterligare en milstolpe för fordonssäkerhet och ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv, avslutar Åsa Haglund till Carup.