Friktionsdäck, det vill säga dubbfria vinterdäck, kan vara rent av livsfarliga att köra med på torr mark under sommaren. Trots detta röstade riksdagen ner en motion med ett förslag att förbjuda friktionsdäck på sommaren, något som Carup var först att skriva om.
MISSA INTE: Bilarna som förbjuds i miljözoner 1 januari 2026
Lag stoppas: "Väldigt bekymrade"
Jonas Roupe, vd på Däckspecialisternas Riksförbund, pekar på mängden forskning som visar på hur olämpliga de dubbfria däcken är under sommaren.
– Vi är väldigt bekymrade över mängden olämpliga däck på vägarna, säger han till tidningen.
Det är i dag lag på att bilägare måste ersätta dubbdäcken under våren, men när man får dubbfria vinterdäck är inte reglerat.
Ökad risk för trafikolyckor
Mattias Hjort, forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), har sett bevis på risken med dubbfria däck.
– När vi gjorde tester en varm sommardag var det upp till 50 procents längre stoppsträcka för friktionsdäcken i jämförelse med sommardäcken. Det är en väldigt stor skillnad, säger han till tidningen.
Och längre bromssträckor ökar risken för olyckor i trafiken.
Hoppas på tydligare regler
Däckbranschen har länge hoppats på en lagstiftning och i länder bland annat Italien har man redan infört lagar för att reglera användningen av dubbfria däck på sommaren.
Rekommendationerna är att byta till sommardäck, men enbart rekommendationer räcker inte menar Roupé.
– Vi vill ha ett gemensamt datum när samtliga typer av vinterdäck ska bytas, det kommer att bli enklare för alla, säger Roupé till tidningen.