Den möjliga prischocken på bränsle skapar stor oenighet i Norge. En politisk strid om ett nytt klimatpaket kan driva upp bränslepriserna med över sju norska kronor, motsvarande knappa sju svenska kronor, per liter.
Oenigheten visar på en tydlig klyfta i landets syn på den gröna omställningen.
Konflikten om drivmedelsskatter har blivit en central fråga i norsk politik. Det är en fråga om att balansera klimatmål och befolkningens behov, i synnerhet de som behöver köra bensin- eller dieselbil.
Kan bli dyrt
Debatten kretsar kring en ny lag om klimatkvoter, vilka kan innebära att bränsle får en extra skatt genom EES-avtalet. Priset för koldioxidutsläpp kan då stiga till 200 euro per ton, motsvarande cirka 2 200 svenska kronor.
Flera politiker är oroade över konsekvenserna för vanliga bilägare. Marit Arnstad från det norska Centerpartiet har räknat på saken:
– Det kan motsvara en skatteökning på 7,49 kronor per liter för diesel och 6,54 kronor per liter för bensin, säger hon till Nettavisen.
Summorna motsvarar ungefär 7,19 respektive 6,27 svenska kronor per liter.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Kluvna vad gäller det sociala
Redan i dagsläget är bränslepriserna höga i vårt grannland i väst. En liter bensin kostar nära 20 norska kronor, vilket motsvarar ungefär 19 svenska kronor. En ytterligare höjning på upp till sju kronor per liter skulle slå hårt mot stora delar av befolkningen.
Den norska regeringens klimatrapport ämnar att minska utsläppen med 70 - 75 procent redan 2035. Förslaget mötte emellertid motstånd och fick inte majoritetsstöd. Oenigheten kring hur målet ska nås kvarstår.
Centerpartiet kritiserar särskilt Arbetarpartiet och det konservativa partiet för att inte ta hänsyn till de sociala konsekvenserna. Partiet menar att skatterna drabbar vissa grupper särskilt mycket.
Politisk oenighet skapar osäkerhet
– Personer med lägre inkomster kör ofta äldre fossildrivna bilar och bor i mindre städer där bilen är nödvändig. Det är dessa som får ta den ekonomiska smällen, säger Trygve Slagsvold Vedum, partiledare för Centerpartiet, till TV2.
Samtidigt är Norge världsledande inom elbilar. Cirka 30 procent av landets personbilar är redan eldrivna, och nybilsförsäljningen domineras av eldrivet.
Statssekreterare Astrid Hoem vid Klimat- och miljödepartementet försvarar regeringens förslag och menar att Centerpartiets värsta scenarier är orealistiska.
Arbetarpartiet och det konservativa partiet står därmed relativt ensamma med sina klimatmål, då de saknar majoritet. Detta skapar osäkerhet för Norges bilägare.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Debatteras friskt
Den politiska situationen lämnar ägare av bensin- och dieselbilar utan stöd. De kan bara vänta och hoppas att politikerna hittar en kompromiss eller se huruvida bränslepriserna verkligen kommer att stiga kraftigt.
Medan debatten pågår i Norge kan svenska bilägare med fördel fundera på hur snåla bilarna i sin egen vagnpark är.
Det finns dock inga tecken på att svenskar eller danskar får lika dyr bensin som norrmännen. Kring Öresund sjunker snarare bränslepriserna.