Svenska Vi Bilägare berömmer bilen för hur tyst den är vid motorvägskörning men menar att den faller på en rad irriterande detaljer.
Tyst men inte smart
När testlaget kör i 110 km/h på grov asfalt är ljudnivån bland de lägsta de någonsin uppmätt. Samtidigt får EX90 kritik för både användarvänlighet och kostnader.
Bland annat är grundfunktioner som sätesvärme och bakluckeöppning gömda i skärmens nedre del, på knähöjd. Backkameran blockerar andra menyer, röststyrningen fungerar dåligt och flera viktiga funktioner – som manuell batteriförvärmning – saknas helt.
Även om Kia EV9 är bullrigare och har enklare fjädring än EX90, får den högre totalbetyg. Den är billigare i inköp och drift, laddar snabbare och upplevs som mer genomtänkt i vardagen.
"Den Volvo vi borde ha fått"
I testets slutkommentar konstaterar en av förarna:
Kia EV9 är den elektriska SUV som Volvo borde ha tillverkat. Bekväm, rymlig, effektiv fyrhjulsdrift och hög dragkapacitet.